Appen det enda mediet i framtiden?
Nätet har dödförklarats av många tidningar och sajter under året som varit. Logiken har varit ungefär följande: allt fler använder appar ("applikationer" – program) i mobilen istället för att surfa till hemsidor. De chattar med varandra via Facebook istället för att mejla. De messar i mobilen istället för via msn. När nätet slog igenom under andra halvan av 90-talet dominerade e-post och www.
Men logiken är naturligtvis lite skev.
All app-distribution och trafik (utom mobiloperatörernas sms) går fortfarande via internet, även om formaten inte längre domineras av e-post och www.
Sedan iPad lanserades förra året har tv-kanaler och tidningar världen över satsat tid och pengar på att skapa appar för att distribuera sitt innehåll till tablet-användarna. De första nummer som publicerades i app-versioner av kända amerikanska tidningar som Wired och Scientific American sålde riktigt bra och mediahusens ägare jublade. Under andra halvåret gick siffrorna kraftigt och stadigt neråt och nu börjar det bli dags att utropa tidningen-som-app som ett mindre fiasko (i alla fall ekonomiskt). Inte bara för att läsarna börjar svika – det är svårt att infria deras förväntningar också på en teknisk nivå. När man betalar och laddar ner en app får man ofta en "ny" upplevelse i form av rörlig grafik, och även om tidningarna lägger in bildspel och en del videor i sitt material är det svårt att konkurrera med programmerare och andra mjukvaruproffs. Mediehus är ju ofta duktigare på medier än på programmering – men topplistans appar består av kreativ kod, från inspirerade programmerare. Tidningarna kommer inte att kunna nå den nivån. De stora hittarna blir fortsatt underhållningsappar, inte lösnummer.
Människan älskar information och det finns plats för alla format, men precis som att radion inte slog ut tidningen, tv:n inte radion och internet inte något annat medium så kommer inte läsplattan att slå ut tidningen – så räkna med fortsatt fragmentering och färre läsare/tittare per "kanal".