Gå direkt till textinnehållet

Bloggarna vet vad läsarna vill ha

Folkets egna rubriker är nämligen ännu hårdare, falskare, sjukare, aggressivare, säljigare. […] Bloggare blir numera snabbt experter på inte bara textvinklingar utan också distributionsteknikaliteter, som vid vilken tidpunkt ett inlägg bör publiceras för att generera flest läsare.

Föreställ er närmsta pressbyråvägg med inte bara två kvällstidningslöp utan trettio, alla med lika konkurrensuppskruvade skandal- och indignationsrubriker. Ni behöver inte ens använda fantasin – gå in på intressant.se för en virtuell simulering av hur det skulle se ut.

Här dygnetrunt-anmäler bloggare sina senaste inlägg med rubriker, ingresser och direktlänkar, vilket på exploderande kort tid gjort tusentals svenska bloggare till rena tabloidnattcheferna. För även om de flesta inlägg på intressant.se passerar revy i en liten högerspalt på sajten så är det bara 15 åt gången – de som genererar flest träffar – som lyfts upp på ”löpsedelsplats” med fetstilta rubriker.

Tack vare denna non-stop-rankning av Sveriges mest lästa blogginlägg har bloggare blivit allt säkrare – och allt mer cyniska – när det gäller rubriksättning och ingressredigering. Och därmed även allt mer journalistiskt drivna. Dagens Nyheter hann inte mer än initiera debatten kring mejllistan Elit, melodifestivalen hann inte mer än få sin slutsegrare, regeringskansliet hann inte mer än meddela Freivalds avgång, förrän intressant.se blev nationell mittpunkt för respektive debatter.

Annons Annons

bryt

Inte ens en tidning som ”slår på stort” publicerar en bråkdel av flödet på intressant.se, där inläggen avlöser varandra i virustempo i veckor och gör debatten yvigare – men ofta också djupare. Och i slutändan får man ofta mer fakta från intressant.se än från en nyhetstidning. Hur illa man än tycker om drygheterna på Elit måste man konstatera att den som var sämst bevandrad i ämnet var den som enbart läste Dagens Nyheter. Via intressant.se kunde man däremot snabbt hitta fakta exempelvis om hur Jan Söderqvist redan en månad innan Mustafa Cans DN-artikel förbehållslöst bett Hanne Kjöller om ursäkt, något Kjöller inför ledarsidans läsarkrets inte låtsades om.

Expressen borde ha köpt intressant.se i stället för att sjösätta sitt eget bloggportalfiasko, där nyregistrerade bloggare snabbt inser att enda sättet att få en gnutta trafik är att inkludera ordet ”sex” i sina bloggnamn.

Och Aftonbladet borde ha köpt intressant.se i stället för den otympliga indexsajten Bloggportalen, som har ungefär samma affärspotential som en källarvägg med arkivskåp. Ironiskt nog – samtidigt som samarbetet med Bloggportalen beskrivs högtravande på aftonbladet.se – är det med just intressant.se tidningen i realiteten inlett ett ”samarbete”, genom att systematiskt sno länkar direkt från dess startsida.

bryt

Det intressantaste med intressant.se är hur snabbt och effektivt svenska bloggfolket lärt sig kvällstidningarnas löpsedelsteknik, vilket ger perspektiv på den eviga kritiken mot kvällstidningarnas sjaskighet. Folkets egna rubriker är nämligen ännu hårdare, falskare, sjukare, aggressivare, säljigare. Den demokratifina ”citizen journalism” det talas om på bloggseminarier är här snarare ett klockrent bevis på att kvällstidningarnas ton bara är ett eko av läsekretsens.

Bloggare blir numera snabbt experter på inte bara textvinklingar utan också distributionsteknikaliteter, som vid vilken tidpunkt ett inlägg bör publiceras för att generera flest läsare. En bloggare har rentav mer förfinade mätinstrument än en upplageanalytiker.

Att köpa intressant.se hade, för endera kvällstidning, varit ett kittlande fusionsexperiment mellan print- och bloggjournalistik, och en spännande öppning mot affärsutveckling av bloggmediet.

Intressant.se:s dagar som oberoende borde vara räknade.

Här hittar du intressent.se: http://www.intressant.se

Fler avsnitt