Dags att sluta prata marknadssvenska
Tänk er en värld där ordet marknad inte får nyhetsreportrar att bete sig som nöjesjournalister under en 10 minuters hotellrumsintervju med Madonna. Tänk er socialreportaget som den mest statusfyllda av journalistiska verksamheter och Pockettidningen R som ett ärevördigt prestigeorgan med anor.
Mats Lindqvist, professor i etnologi, har undersökt nyhetsjournalistikens förändring; från 70-talets ifrågasättande ekonomirapportering till 90-talets informationsförmedling. I studien ”Is i magen – Om ekonomins kolonisering av vardagen” visar han hur samhällsekonomin, i mediernas rapportering, förvandlats från att ha varit en fullt påverkbar aktivitet till en mystisk företeelse som styrs av naturlagar utanför mänsklig kontroll. Samtidigt har kapitalismen upphört att vara ett politiskt system bland andra och istället blivit en del av den mänskliga naturen. Medan klyftorna i samhället växte under 1980-90-talet började Aktuellt och Rapport följdriktigt att omskola hela Sveriges befolkning till börshajar.
Vid läsningen av Lindqvist ruggiga arbete slår det mig hur annorlunda samhället/nyhetsjournalistiken skulle se ut om näringslivets opinionsoffensiv inte bara gått i putten under 80-talet utan rekylerat på ett oförklarligt sätt så att tidsandan infångats av sociologer istället för ekonomer.
bryt
Tänk er en värld där ordet marknad inte får nyhetsreportrar att bete sig som nöjesjournalister under en 10 minuters hotellrumsintervju med Madonna. Tänk er socialreportaget som den mest statusfyllda av journalistiska verksamheter och Pockettidningen R som ett ärevördigt prestigeorgan med anor.
I sociologismens parallella verklighet har socionomerna fallskärmar och TV-nyheternas ambition är inte att medborgarna ska bli fullfjädrade marknadsaktörer utan kvalificerade socialterapeuter. Göran Persson hetsar oss inte med att det är ”köpläge på börsen” utan att det är öppet hus på Stockholms Stads natthärbärge. I denna fantasyvärld har Aktuellt en egen avdelning, A-samhälle, för särskilda s k samhällsnyheter.
Varje kväll får tittarna ta del av ett ständigt fluktuerande ”Levnadsnivå Index” som gör politikerna skraja. Indexet uppskattar hur det står till med jämlikheten i landet och mäter hur väl de sociala institutionerna och medborgarna interagerar med varandra. Senaste kvartalsredovisningen från socialbyråerna i södra Sverige visar att 200 människor trillat genom det sociala skyddsnätet och Indexet sjönk 0,6 procent sedan igår. Det får journalister och ledarskribenter att sätta stenhård press på politikerna att tygla marknadsmekanismerna. Men kritikerna suckar över kvartalssociologins och hypersocialismens ständigt ökade krav på jämlikhet. Politikerna måste få lugn och ro att arbeta långsiktigt istället för att hetsas av LNI till kortsiktiga drastiska beslut.
bryt
Ja, så här kan man hålla på hur länge som helst. Ekonomerna har via begrepp och teorier byggt totempålar och skapat ritualer som inte ifrågasätts. Komplexa och komplicerade termer som marknad, stat och aktör har fyllts med enkelspårigt religiöst/ideologiskt innehåll. I symbios med medierna har man mytologiserat verkligheten istället för att göra den begriplig och överskådlig.
Men är det inte dags att kasta 90-tals bråten? Ta exempelvis idiotbegreppet – signaler. På grund av att journalister ville verka uppkopplade på tidsandan slutade vi för ungefär 10 år sedan att kommunicera med varandra, istället ägnar vi oss numera åt att sända och tolka signaler. Det är dags att sluta tänka och prata på marknadssvenska. Låt oss av-mystifiera världen på nytt.