Därför ska du testa Facebook
Har du inte testat Facebook än? Då är det dags. 2010 tillhör det allmänbildningen att ha använt Facebook.
Att inte vara med på Facebook i dag, eller åtminstone testa, är som att man på sextiotalet skulle ha vägrat se ett enda avsnitt av Hylands Hörna. Omkring tre miljoner svenskar har ett konto på Facebook. Det är en av tre läsare. Då bör vi journalister ha koll på vad det handlar om.
Dessutom är Facebook ett bra arbetsverktyg när man vill veta vad folk snackar om – eller be om tips till en artikel. Twitter kan du med gott samvete strunta i något år till, men Facebook bör du testa.
Inte övertygad än? Då har du kanske någon av följande invändningar:
"Det handlar om integritet – jag vill inte att folk ska veta saker om mig."
– Du bestämmer själv vad du vill skriva på Facebook. Och du bestämmer vem som kan läsa. När man blivit medlem kan man gå in i inställningarna och göra så att bara folk man känner kan läsa det man skriver. Är man ändå inte bekväm kan man helt enkelt låta bli att skriva och bara läsa i stället.
"Jag är inte intresserad av att läsa om vad folk äter till lunch."
– Det är ganska få som skriver om vad de äter till lunch. Mer troligt är att du får läsa om vad dina vänner och bekanta funderar på, vad de gör, vart de reser och vem de träffar. Många journalister är nyfikna, så chansen är stor att du finner något av intresse. Och kanske till och med något som kommer till nytta i jobbet.
"Men jag förstår redan vad Facebook handlar om."
– Nej, det gör du inte. Inte om du inte har provat. Att använda Facebook är som att ha sex – man kan inte fullt ut förstå hur det känns innan man testat själv.
"Jag har inte tid att hålla på med Facebook."
– Det är kanske sant. Men du har säkert tid att lägga ett par timmar på att testa. Se det som research eller fortbildning. Om inte annat så fyller det funktionen att du får tyst på mig och andra tjatiga kollegor.