Gå direkt till textinnehållet

De vill lösa nätets intäktskris

Det bästa med tidningskrisen i USA är att den kanske löser intäktsproblemen på nätet. Och det finns hopp: ett nystartat bolag ska bygga en gemensam e-handelsplattform för medieföretag. Om de lyckas kan mediesajterna äntligen ta betalt för innehåll.

Veckoprenumerationer, månadsabonnemang och möjligheten att ta betalt för enskilda artiklar. Så kan man något förenklat beskriva affärsmodellen för Journalism Online – ett nybildat amerikanskt bolag som ska hjälpa medieföretag att ta betalt på nätet.

Deras idé är att bygga en plattform dit mediesajterna kan ansluta sig. Så sköter Journalism Online prenumerationerna och artikelköpen. Besökarna kan antingen köpa prenumerationer på enskilda sajter, eller slå till på alla anslutna mediesajter i ett paketpris.

Journalism Online drivs av tre veteraner, varav en kommer från teknikvärlden och övriga två från mediesfären i USA. Huruvida just dessa herrar lyckas eller ej är svårt att sia om – men de är säkerligen på rätt spår. Att kunna köpa ett prenumerationspaket för mediesajter gör det enkelt för konsumenten, liksom mikrobetalningar där små summor automatiskt dras från vårt konto för varje artikel vi läser.

Annons Annons

Men samtidigt som vissa tar två steg fram, tar andra ett steg bak. På utmärkta mediesajten Nieman Journalism Lab – som för övrigt är rekommenderad läsning för alla journalister – kan vi se en videointervju med lokaltidningen Newport Daily News. Tidningens publicist Albert K. Sherman berättar att tidningen väntat på att "någon smartare än oss" skulle presentera en bra modell för att ta betalt på nätet. Men när ingen smart modell dök upp lanserade Newport Daily News istället en egen strategi. Som inte är så smart. Istället för en vanlig webbtidning erbjuder de på sin hemsida en digital kopia av papperstidningen. Och de tar mer betalt för den än vad de tar för papperstidningen – för att avskräcka folk från att läsa tidningen på nätet.

– Vårt mål är att folk ska gå tillbaka till printprodukten, säger Albert K. Sherman till Nieman Journalism Lab.

En i sammanhanget ganska kortsiktig strategi.

 

Läs mer:

Nieman Journalism Lab

Journalism Online 

Newport Daily News 

 


Fler avsnitt