Gå direkt till textinnehållet

Ge inte upp om nätannonserna

Vi måste kunna ta betalt av läsarna på nätet! Det är mediechefernas nya mantra. Men vad hände med annonsintäkterna?

I lågkonjunkturens spår blir läget allt mer desperat.  Nätintäkterna måste upp om medieföretagen ska räddas. Och ju fler som säger att “det måste gå att ta betalt av läsarna på nätet”, desto mer trovärdigt blir påstaendet. När Financial Times chefredaktör nyligen uttalade de magiska orden blev det närmast en sanning. Visst måste vi kunna ta betalt för vår journalistik på nätet!

Men det finns de som påstår något annat. Veckans Affärers webbchef Mikael Zackrisson har på sin blogg stolpat upp ett antal läsvärda skäl till varför mediechefernas betalresonemang inte håller. 

Och medan fokus hamnat på prenumerationsintäkterna, tycks diskussionen om annonspriserna på nätet ha dött ut. Även här har en obevisad sanning fått fäste: “Det går inte att ta bra betalt för annonser på nätet”. Det luktar resignation.

Annons Annons

Med all respekt för att laget är tufft – så finns det även här de som säger något annat. Jag intervjuade nyligen Gustav von Sydow, en ung entreprenör i reklambranschen som brinner för att förbättra dagens banner-annonser. Gustav von Sydow är övertygad om att medieföretagen kan ta bra betalt för banner-annonser i framtiden. Och hans företag By Burt arbetar med teknik som ska göra detta möjligt.

 I dag är nätannonserna ofta fokuserade på klick och sälj. Resultat ska synas direkt. Medan varumärkesannonsering fortfarande oftare körs i teve eller print.

Nätreklamen måste utvecklas så att medierna kan erbjuda fungerande kvalitativa annonsformat även på nätet. Då kan man också ta bra betalt.

Ett exempel som von Sydow jobbar med är att annonsören ska kunna anpassa annonsernas innehåll genom att använda demografisk information om besökarna.

Alltså: Visst är det bra att titta på hur vi kan ta betalt av läsarna.

Men vi bör för den skull inte ge upp på annonsintäkterna. Webben är omogen. Självklart kommer annonsformaten att utvecklas och ge högre värde till annonsörerna.

Se där – ytterligare en vagt underbyggd sanning att sprida. “Annonspriserna kommer att gå upp när webben mognar.”

Men den här sanningen är faktiskt sann på riktigt. Tror jag.

Lisa Bjerre

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler