Gå direkt till textinnehållet

Ingen fara att länka bort

Allt fler tidningar frångår den gamla protektionistiska inställningen att försöka behålla surfarna på den egna tidningssidan så länge som möjligt.

Genom att använda sig av olika sökverktyg har dagstidningarna istället börjat länka ut från sina nätartiklar till liknande nyhetsmaterial från andra källor som bör intressera läsarna.

Det finns många olika verktyg för detta, däribland Twingly.com – som används av många svenska dagstidningar och Blogrunner.com – som sedan alldeles nyligen används av bland andra New York Times. Sistnämnda amerikanska dagstidning har inte varit särskilt framskjutna i sin webbutveckling, snarare tvärtom – de var en av de sista som framhärdade i att försöka ta betalt av sina nätläsare (få sådana finns kvar idag, däribland The Economist). Metro (som jag också jobbar för) och andra svenska dagstidningar gör likadant sedan länge. Metoderna varierar lite men i de bästa fallen är de relaterade länkarna automatiskt uppdaterade så att även om du läser en artikel som inte är helt ny så är de utgående länkarna de senaste som passar i ämnet.

Men det finns självklart mycket mer de gamla medierna kan göra för att bättre "passa in" i nätkulturen. Sökvertygen är sällan särskilt bra – det gäller ju att svarsresultaten går att sortera på så enkla kriterier som publiceringsdatum, och det är det många tidningar som fortfarande struntar i. Man verkar ha lagt till sökfunktionen mest som en hygienprodukt som egentligen inte är tänkt att användas. Själva arkiven är ofta sorgligt eftersatta. Här finns stora möjligheter att skapa mervärde från åratal av hårt arbete – genom att exempelvis implementera smartare sökmotorer som kan gruppera ihop söksvar efter ämne, skribent eller del i tidningen som det publicerades under.

Annons Annons

Det är också ett grundläggande nedärvt feltänk att en papperstidning i webbversionen fortfarande bara är en producents innehåll. De framgångsrika nätprodukterna erbjuder innehåll från hela webben – de har sökmetoder som tar fram det innehåll som deras läsare vill ha, oavsett källa. De medier som har tagit fler steg framåt på nätet har börjat från början i sin analys av vad läsaren vill ha – och utnyttjar massorna på nätet för att leverera det. Det är inte konstigt att de flesta tidningars upplagor minskar. Internet innebär en verklig revolution för informationssamlande. De tidningar som inte hajjar det kommer att minska i upplaga ungefär i samma takt som befolkningen blir äldre och trillar av pinn. Kolla exempelvis in Drudgereport.com. Där samlas i en oortodox mix nyheter från hela världen – men sajten länkar framför allt ut och bort från sin egen domän. Trots detta (chockerande) grepp är sajten sedan åratal ständigt ökande i popularitet.

Fler avsnitt