Inspirerad av berättandet
När vi planerade bygget av Berättarministeriets första skrivarverkstad i Södertälje var vi förberedda på två månaders intensivt arbete för att väcka skolornas intresse.
Vi måste få lärarna att ta med sig barnen till redaktör Schwartz bokutgivning (jo, det är Expressens litteraturredaktör Nils Schwartz som är förebilden) vilken pågår på förmiddagarna mellan ca 9.00 och 11.15. Erfarna röster hade förvarnat om att det är svårt att komma in i skolorna och att lärarna inte gärna släpper det planerade schemat för att gå utanför skolkorridorerna. Sakta växte bilden fram av en lärarkår som ogärna samarbetade med någon som inte hade skrivit minst en avhandling i pedagogik. Vi fattade mod och förberedde oss på ett gediget förarbete.
Jag och mina medarbetare lade upp en mycket noggrann plan på hur vi skulle närma oss lärarna och valde ut det material vi skulle behöva för att presentera verksamheten på bästa sätt. Tre månader innan vi öppnade vår första skrivarverkstad frågade den ansvariga för lärarinformation i Södertälje kommun om vi ville vara med i ett allmänt utskick till skolpersonalen om kommande termins aktiviteter och utbud riktade till barnen. Vi tackade för erbjudandet och formulerade verksamheten i några meningar, mer fick inte plats i utskicket.
Två månader senare, när vi närmade oss öppnandet av skrivarverkstaden i Södertälje, tyckte vi att det var dags att se hur många lärare som hade anmält sig till skrivarverkstaden. Det måste erkännas att vi inte var särskilt hoppfulla. Efter allt vi hade hört vågade vi hoppas på fem eller, om det ville sig väl, högst tio klasser. Efter ett kort samtal med den ansvariga på kommunkontoret visade det sig att över 1 200 barn var anmälda. Vi var fullbokade innan vi ens hade öppnat. Siffrorna talade sitt tydliga språk och fler fortsatte att anmäla sig.
Över 1 300 barn har nu besökt Berättarministeriet sedan vi öppnade i slutet av november 2011. Vi har fått erfara att lärare mer än gärna vill ha besök och/eller komma till en verksamhet som inspirerar barn till att läsa och skriva. Alla aktiviteter är kostnadsfria för skolorna och barnen, det bidrar nog till de höga anmälningssiffrorna.
För min egen del har arbetet med barnen fungerat som en injektionsspruta för mitt eget skrivande. Just nu är jag mest upptagen med att se till att så många barn som möjligt i de områden som är drabbade av hög arbetslöshet får tillgång till en skrivarverkstad, men skrivande har fått en ny innebörd och mening. Berättarglädjen som barnen utrycker påminner mig om varför jag för många år sedan bestämde mig för att skriva.
Berättarministeriet finns inte överallt i landet, men det gör däremot journalister. Jag uppmanar dig kollega att kontakta en verksamhet eller en skola och erbjuda din hjälp. Journalistyrket är viktigt och kanske kan vi inspirera fler barn, som annars känner avstånd till det skrivna ordet, att söka sig till journalistiken eller att bara upptäcka berättarlusten.