Gå direkt till textinnehållet

Journalistik som välgörenhet

Propublica är en fascinerande organisation. Ledd av The Wall Street Journals förre redaktionschef är idén att ett antal journalister (28 i dagsläget) ska producera undersökande journalistik av högsta kvalitet och erbjuda reportagen till utvalda medier gratis.

Detta är möjligt genom några filantropers donation på runt 10 miljoner dollar, per år. Hur man ska få intäkter är en framtidsfråga. Propublica levererar innehåll till bland andra 60 Minutes, Newsweek och Los Angeles Times och borde väl kunna ta betalt ungefär som nyhetsbyråer som AP och Reuters gör.

Huvudsakliga finansiärer är Herbert och Marion Sandler, vilka likt paret Gates alltså skänker pengar till något de anser är välgörenhet, med den skillnaden att här handlar det om journalistik istället för mediciner eller mat till tredje världen.

Propublica har större ambitioner än att bara bli en "seriös" nyhetsbyrå, och själva idén är ju oerhört intressant i ett medieklimat där allt blir mer och mer snuttifierat (inte minst på nätet). Kolla in sajten, som inte kunde vara mer olik de mediesajter som annars växer snabbast på nätet (TV, tabloidjournalistik och skvaller).
Länk: http://www.propublica.org

Annons Annons
Fler avsnitt