Gå direkt till textinnehållet

Journalistisk tao ska öka anseende

Sajten Spot.us omnämndes i tidningen Journalisten av Paul Frigyes redan i november förra året, men den – och filosofin Tao Of Journalism – förtjänar en närmare titt så här nästan två år efter starten.

Sajtens grundidé är att folkfinansiera (crowdsourca) journalistik och man har under de två första åren lyckats producera ett anmärkningsvärt antal dels djuplodande och dels snabba reportage om samhällsviktiga frågor på både lokala och globala nivåer.

Sajten har också en innovativ prissättning – läsare får själva betala för de artiklar man vill ska genomföras. Självklart kan man också föreslå artikelämnen och hoppas på att de ska uppskattas av fler och därmed finansieras. På så sätt har man nyligen lyckats samla ihop pengar till granskande reportage om så vitt skilda ämnen som solpaneler i rymden och hemlöshet – med Nordamerika som främsta bevakningsområde. Sajten är inspirerande för alla som vägrat döma ut internets möjlighet att finansiera kvalificerad journalistik, och även för tidningsredaktioner som kanske skulle våga testa att auktionera ut journalistik till sina läsare på nätet.

Annons Annons

Några liknande publikationer har funnits, men ingen har lyckats så väl som Spot.us – som också samarbetar med flera lite större institutioner för finansiering – och vars artiklar publicerats i många pappersdagstidningar i USA.

Spot.us praktiserar dessutom en filosofi som kallas Tao Of Journalism. Tao står för transparancy, accountability and openness – och innebär att journalisterna som arbetar för titeln ser till att vara transparanta och erkänna eventuella misstag, samt att man är öppen för andras åsikter.

Filosofin är så pass utvecklad att också den förärats en egen webbsida. Där kan man läsa att filosofin innefattar att man är fullständigt ärlig med politisk agenda, kopplingar till privata intressen, hur verksamheten finansieras och att man alltid låter de tilltalade i artiklarna komma till tals. Grundarnas motivation är bland annat att försöka förbättra journalistiken och dess utövares anseende hos allmänheten.

Länkar:

http://spot.us

http://taoofjournalism.org/

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler