Låt dom rätta komma in
Vi måste diskutera vad yrket ”journalist" innebär från år 2017 och framåt. Diskussionen behövs eftersom otrygghet, ängslighet och kortsiktighet innebär att journalistyrket attraherar allt färre. Vi måste gemensamt rusta inför framtiden och återerövra yrkesstatusen.
Mediebranschen förändras i en rasande fart. Det som var en självklarhet i går är stendött i morgon. Konkurrensen är redan stenhård och kommer knappast bli mindre framöver.
Förändringar gör ofta ont, men att sitta still i båten är inget alternativ i en tid när lögner, fake news och PR-kampanjer ersätter det som är sant och relevant. Det är dags för oss att agera och det är hög tid för vår bransch att ta en rejäl titt i den självkritiska spegeln. Vi måste tänka nytt på allvar och våga slakta heliga kor.
Det råder ingen tvekan om att det finns en stor publik för den initierade och genomarbetade journalistiken. Läsare, lyssnare och tittare vill hålla sig informerade och uppdaterade. I mina ögon utgör framtidens medvetna och kräsna mediekonsument en fantastisk möjlighet.
De stora medieföretagen bör driva på utvecklingen. Höga chefer och ledningsgrupper som i dag ängsligt sneglar på konkurrenter måste börja tänka långsiktigt. Låt inte kvartalsrapporter och klick-statistik ta makten över företagen. Nyckeln till framgång kommer alltid att vara ett vasst och relevant innehåll, inte vem som lurar flest att klicka på hemsidan. Fler måste våga satsa på journalistiken, helt enkelt.
Vilket ansvar har då enskilda journalister? Jag tror det viktigaste är att fler journalister slutar vara rädda. Fler måste våga ifrågasätta vinklingar och val av intervjuobjekt. Fler måste våga vara obekväma på morgonmötet, utvärderingen eller kick-off’en. Branschen måste bli bättre på att uppmuntra nytänk. De medarbetare som efterlyser nyanser i drev, eller de som påpekar brister i stora avslöjanden bör uppmuntras i stället för att tystas.
Behovet av interna diskussioner är akut. Läget är så illa att många nyhetsredaktioner numera struntar i att ens hålla riktiga morgonmöten. Hur har våra medieföretag tänkt skapa engagerad och angelägen journalistik när medarbetarna förväntas vara tysta och tacksamma?
Det bästa vore nog om fler journalister lämnade tillbaka sitt passerkort till HR-avdelningarna. Fler borde tröttna på det öppna kontorslandskapet, städa av skrivbordet och börja om på nytt. Bli inte en föredetting. Våga tacka nej till att bli ännu ett av alla Las-hjon. Klipp navelsträngen och ge dig ut på nya journalistiska äventyr.
Många frilansar är frustrerade och oroliga över otryggheten i mediebranschen. Den psykiska ohälsan är utbredd och flera lämnar yrket.
Men trots det bistra nuläget har enskilda journalister stora möjligheter att bli framtidens vinnare. Det skapas fler och fler plattformar för att publicera intressanta intervjuer. Nya uppdragsgivare dyker upp i både Sverige och utomlands. Tekniska hjälpmedel, lättillgängliga databaser och smarta tjänster underlättar jobbet.
Fler journalister borde sträva efter att bli experter. I stället för att vara hyfsat bra på allt, finns det mycket att vinna på att välja bort bruset och fokusera på enskilda ämnen. Lust och arbetsglädje infinner sig snabbt när man nördar loss inom ett specialområde. Hålla föreläsningar, leda panelsamtal och arrangera kurser är en gångbar väg för många journalister.
Som frilans har man mycket att vinna på att systematiskt vårda kontakter med tidigare uppdragsgivare. Journalister kan också bli mycket bättre på att nätverka, och delta i nationella eller internationella samarbeten. För att vara attraktiv och bli framgångsrik som frilans krävs att man satsar.
Låt inte hopplösheten ta över. Det är de nytänkande, modiga och kritiska journalisterna som utgör framtidshoppet i branschen.
Vi står inför ett viktigt valår. Många redaktioner ser inför 2018 över sitt rekryteringsbehov, planerar extrasändningar och diskuterar ambitiösa grävprojekt. Det är guldläge att tänka nytt och tänka stort. Medieföretagen borde öppna redaktionsdörrarna och låta dom rätta komma in.