Låt folk göra din research
Begreppet crowdsourcing – när man använder sig av en större grupp människor som källa – har utvecklats sedan det först populariserades för några år sedan. Det talas allt mer om hur det har påverkat journalistiken. Från att ha varit främst en mottagare av kommunikation räknas "folket" i dag som en intelligent samtalspart som i högsta grad kan addera värde till innehållet.
Allt fler tjänster baseras på social interaktion kring enskilda ämnen (med engelskspråkiga exempel som GetGlue, Playphilo, Gomiso) där folk på nätet "checkarin" och hittar varandra baserat på gemensamma intressen.
Facebooks group- och fansidor är ett annat uttryck för samma utveckling: att folk närmar sig varandra via gemensamma nämnare. Google, som främst baserat sitt sökverktyg på "fakta" inhämtat från webbsidor i stället för information ur sociala nätverk har därmed börjat hamna efter. Visst, man söker fortfarande på Google, men numera har folk möjlighet att se vad vännerna och i förlängningen deras vänner gillar och gör innan man till exempel tar ett köpbeslut. De sociala nätverken har helt enkelt gjort folk hemtama med att mer eller mindre omedvetet bidra till "crowdsourcingen".
Tidningar som är framsynta har börjat utnyttja denna nya vana hos "folket" genom att inkludera innehåll från publiken i själva artiklarna. Några exempel kommer från CBC News och The Globe And Mail som runt sommarens G20-möte i Toronto såg till att involvera "folket på gatan" – genom att publicera mängder av ögonvittnesrapporter och bilder från sina läsare. Modererat, men i övrigt oförvanskat.
Engelska The Guardian gjorde något liknande när man lät sina läsare ta del av en gigantisk mängd dokument (mer än 400 000 sidor) kring de folkvaldas utgifter. Syftet var att få folket att hjälpa till att hitta oegentligheter, och mer än 27000 läsare hjälpte till att leta igenom sidorna. Så, i stället för att se interaktiva medier som en farlig gratisplats kan man helt enkelt ta nätet till hjälp och minska kostnaderna kring den egna researchen – och samtidigt öka engagemanget hos sina läsare.
Länkar:
http://www.cbc.ca/canada/g20streetlevel/
http://www.theglobeandmail.com/news/g20-day-of-protest/article1619712/