Mobilen krångel för redaktionellt material
SEO är förkortningen som gjort många konsulter rikare under det senaste decenniet. Det står så klart för ”search engine optimization” och det handlar om att göra webbsidor så väl anpassade som möjligt för sökverktyg som Google och Yahoo - något som i princip alla större webbsajter pysslar med.
Men nu när den mobila webbtrafiken växer explosionsartat så måste också SEO-”vetenskapen” (för det är ganska krångligt) utvecklas på flera sätt. På några områden är mobilen ganska ordentligt annorlunda än den vanliga datorn, det gäller till exempel geografisk belägenhet. I vanliga fall spottar sökmotorerna ut svar baserat på ämne och hur populära länkarna är hos övriga surfare, men när man söker på mobilen så tar sökmaskinerna större hänsyn till var man befinner sig – och plötsligt är det viktigt att man talar om var en produkt eller tjänst befinner sig för att den som söker i mobilen ska få relevanta svar. Det låter kanske inte så intressant för den som producerar redaktionellt material, men är högvilt för de som vill annonsera intill ditt redaktionella material i mobilen – och därför kan man tjäna på att lära sig mer om mobil SEO.
Allt fler söker dessutom direkt via gps-kartan i telefonen och det är ett område som är näst intill outforskat av medierna. Några tidningar har försökt sig på att skapa appar som placerar redaktionellt material på en karta (som DN På stan) men i stort är detta jungfrulig mark som ambitiösa webbredaktörer borde ägna mer tid åt (för att exempelvis se till att deras information finns med i lämpliga databaser på nätet).
De senaste åren har många medier också ägnat mycket tid åt att skapa mobila versioner av sina webbsidor – men lustigt nog har de ansträngningarna fått ett bakslag i och med att de nya ”smarta telefonerna” har webbläsare som stödjer inläsning av hela webbsidor (och så får man zooma in/ut och klicka runt). Numera blir man nästan bara irriterad ifall man automatiskt dirigeras till en begränsad mobilsida, där exempelvis bilder brukar vara borttagna. Den fragmenterade marknaden spelar också in. Förutom Apples iOS (iPhone) och Googles Android behöver man också ta hänsyn till RIMs Blackberry, Microsofts Windows Phone 7, Nokias Symbian och snart också ytterligare några OS (som MeeGo, Kindle, Nook etc) om man vill skapa anpassade mobila versioner. Den enda lösningen är i princip att man struntar i den mobila versionen och bara skapar vanliga html5-anpassade webbsidor.
NANOK BIE