Nytt mediejobb ser dagens ljus
Det pratas allt mer om den nya roll som “sociala medier-redaktör” som allt fler tidningar och mediekanaler utser och anställer.
Titeln varierar litegrann mellan “Social Media Editor”, “Online Community Manager” eller “Social Media Coordinator” och arbetsuppgifterna kan inkludera att pusha för innehåll, interagera med läsare/tittare och inneha rollen som ambassadör för varumärket eller kanalen på nätet.
Rollen kan innebära att man ansvarar för kommunikationen och innehållet på Facebook, Twitter, Flickr och Google Buzz, med fler sajter. Personen beskrivs också som en kurator, som kan hjälpa exempelvis tidningen att samla in rätt information från läsare och nätet i övrigt – som komplement till den egna produktionen.
Man har alltså tagit ett steg ifrån att ha själva varumärket som “person”, och utser istället en ambassadör som får tala för varumärket. Sajten 10 000 words brukar regelbundet dissekera och definiera sådana här nya företeelser och de har gjort likadant med rollen som Social Media Editor. På den här bloggposten låter de sex olika sociala medier-redaktörer berätta närmare kring vad de gör – från att samla in medlemmar till att svara läsare på Twitter.
Den här typen av kommunikation kommer bara att fortsätta att öka på nätet och dessa arbetsuppgifter lär bli allt viktigare på tidningar och mediakanaler av olika slag.
Just nu pågår massor av diskussioner på tidningsredaktioner hur man ska lösa detta, och på skolorna där man utbildar unga till journalister finns nu ytterligare ett arbetsområde att satsa på.
Länk: nanok.com/wei