Nytt recept för hyperlokal journalistik
Hyperlokal journalistik är beskrivningen på innehållet i en ny blogg som New York Times nyligen släppt på nätet i samarbete med stadens universitet.
Tanken är att man ska utnyttja invånarna i ett avgränsat område att tillsammans med redaktionen skapa en bevakning som också ska intressera samma invånare.
Idén utgår ifrån att många av de ämnen folk faktiskt pratar om rör närområdet, men att de ämnena sällan nämns i något medium. Först ut är East Village i New York, där man nu kan läsa om enskilda personers förehavanden – det handlar om allt ifrån varför en viss James De La Vega nu stänger sitt gatukonstmuseum till var de bästa lekplatserna i området finns.
Idéer som denna har kastats runt länge på nätet och några webbsajter har på olika sätt försökt skapa sådan här verkligt lokal bevakning. Nu är East Village kanske ett mer färggrannt och händelsrikt område att bevaka om man jämför med exempelvis Kungsholmen, men kanske handlar det mer om metoden än området ifall sådana här sajter ska nå framgång.
Istället för att förlita sig på “vem-som-helst” för att fylla på innehåll till bloggen så väljer redaktörer ut ämnen som passar in, och sedan får invånare ansöka och kvalificera sig för att skriva för sidan. Man har också en redaktion med “professionella” som skapar material för att sätta tonen på sajten. Särskilt intressant är satsningen kanske för gratistidningar som fokuserar på enskilda stadsdelar och som ännu inte har lyckats utnyttja nätet till fullo.