Gå direkt till textinnehållet

Politiskt intresse på nätet

Världens största demokrati går till val. Och ett nyvaknat politiskt intresse bland Indiens utbildade medelklass kommer nu till uttryck på nätet.

En stor del av Indiens medel- och överklass röstar vanligen inte i allmänna val. De stora väljarmassorna bor på landsbygden, är fattiga och har dåliga utbildningsmöjligheter. Det är inte ovanligt att lokalpolitiker mutar sin väljarkrets och uppgivenheten över korruptionen är påtaglig. En vanlig åsikt i de högre samhällsskikten är att det inte är någon mening med att rösta.

Men nu pågår en motrörelse. "Vakna upp!" uppmanar den ideella föreningen Janaagraha Indiens unga väljare. Det funkar inte att klaga över korruption och trasiga vägar om man inte utnyttjar sin rösträtt för att försöka förändra, menar de.

Tillsammans med teföretaget Tata Tea, ett systerbolag till bilen Tata Nanos skapare Tata Motors, har föreningen lanserat en webbplats som hjälper indiska medborgare att registrera sig för att rösta. Sajten heter Jagoore. Målet är att på fem år få hela Indiens befolkning att registrera sig. Till en början siktar man på att nå några miljoner unga i 35 storstäder.

Annons Annons

En bakgrund till det nyväckta politiska intresset hos den utbildade och uppkopplade indiska eliten är attentatet i Bombay i november. Attacken var riktad mot de priviligerade i samhället, den var välplanerad och professionellt genomförd och den skedde mitt i hjärtat av Bombay. Det skakade om. Folk blev förbannade över att politikerna inte gjort mer för att skydda dem.

Under attacken kunde vi följa vad som hände genom direktrapporter på sajten Twitter. Nu har det öppnats en "valkanal" på Twitter där man hittar nyheter och kommentarer om valet från både privatpersoner och nyhetsmedier.

En annan intressant källa för bevakning av det indiska valet är bloggen Pluggd.in, som vanligtvis skriver om nystartade indiska IT-bolag. De har nu skapat en samlingssida där man kan följa vad som skrivs om valet i sociala medier.

Google har också skapat en valsida i samarbete med tidningen Hindustan Times. Här finns fakta och nyheter, och indiska väljare kan skapa en "personlig valsajt" utifrån var i landet de bor.

Mer traditionella nyhetssajter om valet finns bland annat hos Reuters, på Microsofts portal MSN  och hos dagstidningenTimes of India. 

Sist men inte minst finns den svenske Indienjournalisten Per J Andersson på plats i Indien under valet och rapporterar direkt i sin blogg.

Lisa Bjerre

Fler avsnitt