Gå direkt till textinnehållet

Tidningen är död. Länge leve tidningen.

Häromveckan hölls en konferens i London angående magasinets framtid där man kom fram till att magasinen har en stor roll att spela både i pappersform och på nätet.

Simon Wear från det framgångsrika engelska tidningsförlaget Future menade att framtiden ser mycket ljus ut, trots alla upphovsrättsdebatter och gratisinnehållets ständiga frammarsch.

Future jobbar själva mest med tekniska eller "grabb"-inriktade nischtidningar och har inte haft några problem att hålla upp sin månatliga produktion om över 1,7 miljoner exemplar under recessionen. Ashley Norris från Shiny Media målade upp en betydligt mer dyster bild och menade att de yngsta generationerna inte längre är vana att betala för något slags media och inte kommer att börja köpa tidningar/magasin.

Genom en panel av sex experter inom industrin tog man dock fram sex övertygande skäl till varför papperstidningarna kommer att finnas kvar:

Annons Annons
  1. Inom kort kommer läsarna själva att kunna skräddarsy sin egen tidning med just den typ av innehåll han/hon är intresserad av och få den levererad hem till dörren (eller läsa den på nätet). Se exempel på http://www.idiomag.com/
  2. Ännu billigare tidningar där man håller redaktionen extremt liten och förlitar sig helt på frilansar som levererar via nätet enligt schema – och där man jobbar för något särskilt varumärke som redan har en distributionsform (som butikskedjor) – ska ha en lycklig framtid – i kombination med att läsarna själva väljer innehållet digitalt. Se mer på http://www.shortlist.com/
  3. Även http://www.magazinesondemand.co.uk/ jobbar med att leverera digitala versioner av många magasin – där man kan köpa och prenumerera på de digitala versionerna. Men det måste bli billigare på nätet. Är det billigt kan man sälja samma tidning som man levererar på papper, fast digitalt.
  4. Istället för en tidning buntar man ihop 20-30 bloggar och kallar det en tidning på nätet – och hittar annonsörer och synergieffekter mellan bloggarna.
  5. Det är viktigt att man fortsätter att vara en skapare av starkt innehåll när man går ut på webben, och inte blir tekniker. Alltså bygg inte egna teknikcentrum för digital distribution. Lämna det till teknikerna och programmerarna och de bolag som redan visar framfötterna på området. Formatutvecklingen görs däremot med fördel av både tidning och webbyrå.
  6. Det som tidigare var en affärstidning och levererade innehåll till företag tjänar allt mer på att bygga om sin distribution till en plattformsoberoende nyhetsbyrå – som kan leverera innehållet på alla sätt som kunden vill ha det (som till en Blackberry).

Och i Deloitte/TMT:s stora undersökning där de årligen siar om framtiden för mediesektorn menar man att 2009 är året då "gammelmedia" börjar förstå hur de ska använda alla de nya distributionskanalerna.

Allt det här rimmar ju rätt bra med Chris Andersons numera världsberömda "Long Tail"-teori. I och med nätet kan allt bra innehåll hitta sin publik. Och det finns väldigt många redaktioner och mediehus därute som har en mängd värdefullt innehåll både i daglig produktion och i sina arkiv som man kan skapa nya digitala format utifrån. Det är bara att sätta igång.

Fler avsnitt