Trevande steg ut på svenska jutjub
För någon vecka sedan fick Youtube en "svensk" version. Där ska man lättare kunna hitta videor som har en relation till vårt språk och landsgränser. I och med detta ville flera bolag haka på "trenden" och visa upp sig på Youtube. Nu finns man minsann på detta nya nätverk också, hej hopp.
Även de stora politiska partierna fick förfrågningar från Youtubes ägare Google om att hänga på. Och de gjorde dom. Liksom fotbollsklubbar och alla möjliga företag och organisationer. Men vad hade de att säga? Kolla exempelvis in DN:s chefredaktör Larssons introduktionsvideo på länken här. Med flackande blick och tveksam stämma förkunnar han att "öh, nu finns vi också på öh, nätet, öh jutjub", och så pekar han på sin dator från förra århundradet. Ja allt i videorutan ser ut att komma för det förra århundradet, och de många kommentarerna från tittarna uttrycker övervägande "ha ha hahahah, gud va roligt". Kanske inte den reaktion Larsson väntade sig.
Det är så lustigt att stora tidningar, som ägs av gigantiska mediakoncerner med miljarder på banken, fortfarande år 2008, inte orkar lägga pengar på och anställa folk som fattar någonting kring hur man kommunicerar på nätet. Detsamma gäller tyvärr de politiska partierna. Mona Sahlin orkade ifall skriva ett manus i förväg med snitsiga vändningar som "om man vill vara en folkrörelse, då måste man ju finnas där folk rör sig". Det brusiga ljudet och den skakiga kameran kan man kanske inte klaga på (så ska det ju vara på Youtube, eller?) – men känns det inte som att Mona hellre borde fråga sig vad Youtube är för något, än att förklara det för tittarna – som ju använt sig av sajten betydligt längre än partierna? Som tur var (?) finns nu en rockigare video på kanalens förstaplats: reklamfilmen Alliansambulansen (en limousin med sprit, en brat och medföljande servitris/sjuksyster). Kolla alla filmerna på länken.
NANOK BIE
Länk: nanok.com/stats