Gå direkt till textinnehållet

Två nygamla mediebloggar

Två nygamla mediebloggar är ett måste för den som i höst vill följa debatten om svenska medieföretags framtida överlevnad: Mindpark och Same Same But Different.

Mediebloggen Same Same But Different, SSBD,  har äntligen återkommit efter fyra månaders paus. Och det med en rivstart: bloggens grundare Sofia Mirjamsdotter har rekryterat flera spännande gästbloggare från olika delar av branschen. De senaste veckorna har de bland annat debatterat affärsmodeller på nätet, läsplattor och framtidens journalistik.

Även mediebloggen Mindpark har nyligen gjort en intressant nystart genom att rekrytera en rad  nya skribenter kunniga inom digitala medier.

Några av de mest läsvärda blogginläggen från de senaste veckorna har publicerats inom ramarna för en så kallad bloggstafett – en debatt som hoppar mellan olika bloggar och som startades av Svenskans webbchef Fredric Karén. Temat för diskussionen är hur media ska ta betalt för innehåll på nätet. Bland debattörerna finns bland annat Bo Hedin, som skriver om möjligheten for tidningar att jobba med en så kallad Freemium-modell. Att ha Freemium som affärsmodell innebar att man erbjuder en kostnadsfri grundtjänst, samt en utökad tjänst som man tar betalt för.

Annons Annons

Enligt Hedins analys kan bara riktigt starka medier omvandla sin affärsmodell till Freemium eftersom man tappar läsare och annonsintäkter då man låser in en del av innehållet. DN är en av de aktörer som ar starka nog för Freemium, tror Bo Hedin. Men DNs webbchef Charlotta Friborg skriver i ett svar att hon inte tror att en sådan modell skulle ge DN några större intäkter.

Två andra intressanta inlägg i debatten kommer från Paula Marttila (före detta Aftonbladet.se) som inte tror på att ta betalt för nyheter och Bo Svensson på Mktmedia som tror att idéerna finns ute hos våra lokalredaktioner, men att kraften att genomföra dem saknas.

Lisa Bjerre

Fler avsnitt