Gå direkt till textinnehållet

Vad gör DU på webben om fem år?

Eftersom ni borde vara tillbaka från sommarens klimatkriser vid det här laget hade jag tänkt ägna höstens första krönika åt ett litet karriärsamtal.Det är nämligen så, att om ni ser er själva som seriösa journalister och planerar en framtid i det här otacksamma yrket men inte lägger minst 20 procent av ert arbete på internet så borde ni ta er en allvarlig funderare.

Eftersom ni borde vara tillbaka från sommarens klimatkriser vid det här laget hade jag tänkt ägna höstens första krönika åt ett litet karriärsamtal.

Det är nämligen så, att om ni ser er själva som seriösa journalister och planerar en framtid i det här otacksamma yrket men inte lägger minst 20 procent av ert arbete på internet så borde ni ta er en allvarlig funderare.

Det är inte så att det är någon panik, inte alls, men en lite mer långsiktig karriärplanering av typen ”vad vill jag göra om fem år” borde innehålla en plan för hur man ska bli en viktig röst på internet.

Annons Annons

Alla är där nu, till och med Nya Wermlands-Tidningen, så det finns inget att vänta på. Och jag vet, det har alltid funnits en mängd saftskallar som har förutspått Dagstidningens Nära Förestående Död så jag tänker inte göra det. Men för ett par veckor sedan hade Jon Fine en artikel i amerikanska affärstidningen Business Week där han spekulerade i vilken stor amerikansk dagstidning som skulle blir den första att sluta publicera sig på papper och enbart köra webb. Jag vill minnas att oddsen var lägst att det skulle bli San Francisco Chronicle och att ett relativt begränsat spridningsområde med väldigt teknikkunniga läsare skulle avgöra.

Fines spekulation var att detta skulle ske något av de första åren nästa decennium, det vill säga inom kanske fem år.

Det är inte så långt dit.

bryt

Min spekulation är att det kommer att hända i Sverige innan det händer i USA. Folk på Aftonbladet säger sedan ett år tillbaka att aftonbladet.se drar in mera pengar än vad Aftonbladet på papper gör numera. Några säger visserligen att det är webbens omsättning som är större, medan andra säger överskott, och i boksluten finns det en mängd andra projekt typ gratistidningar och TV-kanaler som grumlar till det så att det inte riktigt går att se resultatet tydligt. Men Anders Gerdin orsakade en intern storm förra året när han sa att det var Aftonbladet Nya Media som var framtiden och att papperstidningens framtid var en begränsad utgåva producerad av en handfull medarbetare. Tänk Post- och Inrikes Tidningar. Till sist kommer även Nya Wermlands-Tidningen dit.

bryt

Så om en välskött tidning bör ha minst 10–20 procent av sina intäkter från webben i dag, så bör nog en välskött journalist ha lika mycket av sin tid där. Eller rättare sagt, det är bättre att vara anställd på Dagstidningen Nya Media och skriva lite vid sidan om i papperstidningen än tvärt om, eftersom det är inom nya medier framtiden finns. Och det är lika bra att göra den flytten så snabbt som möjligt, för rusningen kommer och tidningsledningarna har tydligt visat att de inte tänker sig att det är folket som gör dagens papperstidningar som ska göra morgondagens webbsajter, eftersom så gott som varenda tidning lagt de båda verksamheterna i skilda bolag. Det blir då nämligen lättare att dra ner verksamheten i det ena utan att behöva ta in folk i det andra – i övrigt finns bara synergieffekter.

Så internets tid är nu. Sveriges mest inflytelserika politiske skribent är bloggaren Niklas Svensson. Sveriges mest begåvade magasinsmakare Ebba ”Jag var bara så rätt” von Sydow jobbar enbart med webb. Och Sveriges mest spännande dagstidning just nu är Dagens Nyheter som gör väldigt mycket väldigt rätt i det tysta. Kanske den blir först med att skrota pappret 😉

Själv ska jag börja blogga så snabbt som möjligt. Kanske om asbest och cancer. Det påstås nämligen att man kan få 500 dollar per klick på sökordet ”mesothelioma”.

erik.hornfeldt@tre.se

Fler avsnitt