Webbsidor ofta plottriga och otydliga
Ett fel som de flesta webbpublikationer fortfarande gör år 2009 trots åratal av erfarenhet är att de skapar för plottriga och otydliga webbsidor. Ett enkelt faktum är att nio av tio webbsidor innehåller text som är för liten för att läsarna ska känna sig bekväma med storleken.
Ett typiskt misstag är att man försöker klämma in så mycket innehåll på så liten yta som möjligt. Av någon anledning har webbskapare fått för sig att webbsurfare vill se massor av innehåll bara vid första anblicken på sidan – trots att nätets absolut största sidor är de mest avskalade (tänk Google).
Engelske bloggaren Malmcolm Coles har skrivit en kort men läsvärd rapport på ämnet. Han tar ett antal engelska tidningar som exempel – och ger massor av förslag kring hur man kan öka läsbarheten, hur man kan hantera nedryckare i den digitala världen – och hur viktigt det är att summera storyn i något lättläst format.
Vissa tidningar publicerar helt enkelt bara en pdf-variant på nätet, och en del använder sig av tjänster där sidor och bläddring simuleras så att det ser ut nästan som att man vänder blad i en tidning. En rolig sida som heter kort och gott "Read-Able" testar webbsidor efter ett stort antal av dessa olika teoriers kriterier. Man knappar bara in en webbadress och får en snabbanalys i retur (exempelvis hur många procent komplicerade ord man har använt). DN.se tilldelades "nivå 7" och ska därför vara enkel att förstå från 12-13 år (men testet är inte optimerat för svenska). Journalisten.se får i samma test nivå 9 och påstås enkel att förstå från 14-15-årsåldern. Min egen blogg nanok.com är tydligen förståelig redan från 5-årsåldern.
En annan teori som används i testet heter SMOG eller "Simple Measure Of Gobbledygook". Teorin uppfanns redan 1961 av neuropsykologiforskaren Harry McLaughlin och på en webbsida (se länk) kan man analysera sin text genom att klippa in den i en ruta. Denna krönika fick SMOG-nivå 23.78 – vilket är i den övre delen av skalan och därmed anses den vara riktad till högutbildade.
Länkar: nanok.com/read