Gå direkt till textinnehållet

Ökar mest i svensk press. Yeah, right.

I dag är det tossia bonnadan över hela medie-Sverige. Tidningsstatistiks siffror över upplagan helåret 2004 har nått offentligheten och de läses och tolkas som vore de bibelcitat i en pingstpastorpredikan i Borgholm.

I dag är det tossia bonnadan över hela medie-Sverige. Tidningsstatistiks siffror över upplagan helåret 2004 har nått offentligheten och de läses och tolkas som vore de bibelcitat i en pingstpastorpredikan i Borgholm.

Med andra ord: rubriken ”Ökar mest i svensk press” kan läsas på många håll i dag, när medieföretagen väljer att lyfta fram sin skärva av sanningen, i ett upplageskryt som går att ha en hel del synpunkter på.

Låt oss börja med kvällspressen. Expressen öppnar hårt med just den klassiker som nämns i föregående stycke: ”Ökar mest i svensk press – igen”, står det på tidningens förstasida. Detta sedan Expressen/GT/Kvällsposten ökat sin upplaga per utgivningsdag med 10 000 ex.

Annons Annons

Kul, förstås. Men sant? Nja. Både och.

Till att börja med finns det de som ökat upplagan mer. Bonnier-kollegan Stockholm City, till exempel: dess upplaga ökade med 29 100 ex på vardagar. Och Metros upplaga i Stockholm., Göteborg och Skåne ökade per utgivningsdag med 16 500 ex. Fast de är ju gratis och inte med i TS-statistiken, utan i RS-statistiken, så det kanske inte räknas.

Räknas gör väl heller inte de veckodistribuerade nyhetstidningarna, som Mitt i Nacka/Värmdö, som ökade med 23 800 ex, eller Mitt i Täby/Danderyd/Vallentuna, som ökade med 24 900 ex (gratis den med, förresten).

Om man hellre mäter procentuellt än i upplaga finns det också de som ökar mer än Expressen/GT/Kvällspostens 2,8 procent per utgivningsdag – även bland de betalda tidningarna. Ruotsin Suomalainen. till exempel. Den ökar med 18,8 procent. Fast den kommer ju bara en gång i veckan. Och på finska dessutom.

Tidningen Skärgården då? Plus 8,1 procent. Eller Upplands Nyheter? Plus 3,1 procent. Länstidningen Östergötland? 3,1 procent. Kungsbacka Tidning? 12,1 procent. Sjuhäradsbygdens Tidning? Plus 16,1 procent. Karlstads-Tidningen? Plus 2,9 procent. Helsingen? Plus 4,8 procent.Nord-Sverige? Plus 11,5 procent. Äh, de kommer också bara en gång i veckan. Dessutom är procent inget bra mått. Ren upplaga, med dagliga och betalda tidningar ska det vara, annars gälls det inte.

Och då är det Expressen som ökar mest. Eller? Nja, egentligen inte just Expressen: den ökade ”bara” med 3 200 ex per utgivningsdag och det är inte mest i Sverige. En lika stor ökning noterar GT och en klart större ökning noterar både Kvällsposten, med plus 4 400 ex och Aftonbladet med plus 4 100 ex.

Men Expressen/GT/Kvällsposten är väl en tidning? Ja, ibland – när det passar syftena. Men upplagorna för respektive tidning är särredovisade i TS-statistiken, precis som de för övrigt är när det gäller fällningar i Pressens opinionsnämnd. Så det är inte alltid så lätt att veta.

Aftonbladet kan inte skryta med att ”öka mest i Sverige”. Därför slår tidningen på trumman för att den är ”störst” – och att den ”drar ifrån Expressen”. Fast Expressen skriver att de ”tar in på Aftonbladet”, så det är inte underligt om läsarna blir förvirrade. Men det är förstås det där med de sammanslagna kvällstdiningarna som spökar: AB ökar gapet till Expressen, men Expressen/GT/Kvällsposten minskar gapet till Aftonbladet.

De flesta dagstidningarna har ett besvärligare problem om de ska skryta: nästan alla minskar nämligen i upplaga. Problematiskt? Inte alls. Det gäller bara att byta valuta. Till räckvidd. Det är ju det som egentligen betyder något, klargör Svenska Dagbladet, som visserligen minskade sin upplaga med 5 700 ex, men som ökade sin räckvidd – till skillnad från DN. Därför har SvD i idag bildtexten att “Svenska Dagbladets Lena K Samuelsson kunde glädja sig åt fler läsare/…/medan Jan Wifstrands Dagens Nyheter tappade läsare”.

Ett annat välkänt knep är att bara använda sig av helårssiffrorna när man tjänar på det – och annars låtsas som att det enda intressanta siffrorna i hela världen är de senaste delårssiffrorna. Så gör Göteborgs-Posten i dag, med rubriken “Upplagan har vänt upp för GP”. Den gäller inte helåret, där GP tappade 1 400 ex per utgivningsdag, utan bara de plustal som tidningen kunnat se det senaste halvåret.

Ett annat alternativ är att jobba på att öka friexen, för att få upp upplagan. Som Norrländska Socialdemokraten, som i dagens tidning glatt redovisar att såväl upplagan som gapet till lokalkonkurrenterna ökar. Sant, upplagan för NSD steg med 100 ex, medan Piteå-Tidningen föll med 100 och Norrbottens-Kuriren med 500. Men NSD hade ökat sina friex med 200 ex, medan PT och Kuriren hade minskat sina med 100. Så vem var det egentligen som vann?

I Småland är det Östran/Nyheterna som slår sig för bröstet: 200 ex upp ger “en av de största ökningarna i landet” enligt tidningens hemsida. Att ökningen beror på en lika stor ökning av antalet friex nämns inte.

Slutligen: vem ökar EGENTLIGEN mest i svensk press? Svar: Stadium Magazine. Plus 61 400 ex. Eller Expressen/GT/Kvällsposten på nyårsafton. Plus 121 400 ex. Det beror på hur man räknar.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos