Sorgligt bemötande
Nu är allt klart för nya Medieföretagen. Anställda journalister inom radio och TV, tidskrifter och tidningar har nu samma arbetsgivare, organiserade i Almega i Svenskt Näringsliv. Från public service hänvisar man till en överenskommelse som ska garantera att de inte deltar i Svenskt näringslivs opinionsbildning, utan bara i arbetsgivarorganisationen.
Det är väl gott så. Men när Journalisten vill se denna överenskommelse, så tycker SRs VD Mats Svegfors att det känns "kymigt" (Se artikel på sidan 10).
Som oberoende tidning ägd av Journalistförbundet är det självklart att värna just oberoende. När public service blir en del av Svenskt Näringsliv, så finns det goda skäl att ta reda på hur man klarar sig undan den opinionsbildande delen av arbetsgivarorganisationen.
Att public services företrädare inte är öppna med detta är ett problem. Det är mer än märkligt att Mats Svegfors inte inser det. Att visa denna överenskommelse borde vara en självklarhet för ett öppet och demokratiskt public service, i allmänhetens tjänst.
Vi har organisationsfrihet i Sverige. Det betyder bland annat att arbetsgivarna får organisera sig som de vill, på samma sätt som arbetstagarna får. Men nog är det väl också viktigt att public service visar hur de kan gå med i en lobbyförening och ändå stå neutralt?
Svenskt Näringsliv "arbetar med opinionsbildning och kunskapsspridning, utvecklar nya idéer och tar fram konkreta förslag för att skapa ett bättre klimat för företagsamheten". Organisationen arbetar aktivt som opinionsbildare i snart sagt varje politiskt område; skola, skatter, arbetsliv, samhällsekonomi… Det är bara att gå in på deras hemsida och läsa om man tvivlar på organisationens politiska mål.
RÄTTELSE: I pappersutgåvan av Journalisten skriver vi i en rubriken på sidan 10 att det är SVTs VD som inte vill lämna ut överenskommelsen. Det är fel, rubriken syftar på SRs VD Mats Svegfors. Vi beklagar felet.
Den ekonomiska krisen har blottlagt stora brister i flera medieföretag. Nu går diskussionen het om hur man ska hitta en affärsmodell för att tjäna pengar på nätet, samtidigt som man ska fortsätta tjäna pengar på traditionella medier som papperstidningar och TV-utsändningar.
I det här sammanhanget diskuteras ivrigt journalistikens roll. De flesta är överens om att det är just den som kommer att göra det värt för läsare/tittare/lyssnare att även i fortsättnigen betala för sin mediekonsumtion. Och det är kanske ändå en tröst, när nedskärningar och andra stora förändringar drar ner stämningen på snart sagt alla redaktioner.
Journalistiken har aldrig varit så viktig och hyllad som nu.
Glad sommar!
Ett hot mot
pressfriheten
Den engelska vetenskapsjournalisten Simon Singh har dömts att betala dryga skadestånd för förtal för att han skrivit kritiskt om den brittiska kiropraktikföreningen. I England har både reporter och tidning juridiskt ansvar för vad som skrivs. Om Singh blir dömd även i högre instans, så kommer han bara att skriva om okontroversiella ämnen, har han sagt. Om domen står fast är det ett allvarligt hot mot pressfriheten.
Kommunikation
med läsare viktig
I förra veckan diskuterades användargenerat innehåll i medierna på Desken i samarbete med TU i Stockholm. Där presenterades bland annat en undersökning som visade att såväl chefredaktörer som webbredaktörer tror att läsargenererat material är mycket viktigare än vad läsarna tycker. Bara ett fåtal procent av läsarna hade aktivt medverkat i några medier. Å andra sidan – det är väl bättre att ha en liten kommunikation med användarna än ingen alls?
Uppåt i Sverige
nedåt i Europa
Deltagandet ökade i årets val till Europaparlamentet. Kanske har mediernas stora satsning på valet bidragit med det. Ett par procent upp känns ännu mer, när valdeltagandet samtidigt går ner i resten av Europa. Ändå kan man minnas att vi dagen före valet fick veta att en fjärdedel av svenskarna inte visste om att det var val – överhuvudtaget. Finns det så många människor som varken läser tidningar, ser på TV, tittar på internet eller går på stan? För det är väl enda möjligheten att man ska ha kunnat undgå att det var val i helgen.