Så många har skaffat digitalt presskort
Nu är antalet digitala presskort fler än de fysiska i Journalistförbundet – fast inte bland seniorer.
I januari övergick Journalistförbundet, under protester, från fysiskt till digitalt presskort av kostnadsskäl, men trots att det är jämförelsevis enkelt att skaffa det digitala presskortet förefaller det inte vara lika populärt som det fysiska. Det visar statistik som Journalistförbundet tagit fram för Journalistens räkning.
Igår onsdag hade 1 989 medlemmar ett aktivt digitalt presskort, vilket motsvarar 15 procent av Journalistförbundets medlemmar. Nästan lika många, 1 968 medlemmar hade ett fysiskt presskort som fortfarande var giltigt.
Bland studenter och ordinarie medlemmar är det nu vanligare med ett digitalt presskort än ett fysiskt, men bland seniorer är det tvärtom.
– Det är glädjande att många medlemmar valt att ladda ner sitt digitala presskort, oavsett medlemsgrupp. Vi ser också att flera medlemmar väljer att ha ett digitalt presskort även om de redan har ett fysiskt presskort, vilket är positivt för framtiden, säger Journalistförbundets presschef Petteri Flanagan Karttunen.
Totalt har 28 procent av Journalistförbundets drygt 13 000 medlemmar ett presskort: 3 687 personer. 270 av dem har både ett giltigt fysiskt och digitalt presskort.
Det är en ökning jämfört med förra året då 20 procent av medlemmarna hade presskort. För fem år sedan hade 28 procent presskort.
De internationella presskorten är inte inräknade.