30 tjänster försvinner när Aller Media omorganiserar
Personalen på Aller Media fick under morgonen information om att 30 tjänster försvinner från bolaget. Samtidigt pågår rekrytering till nya roller. (UPPDATERAD)
I ett pressmeddelande bekräftar Aller Media att de kommer att minska organisationen med 30 roller. Fackliga förhandlingar har inletts.
Dagens Media var först med att rapportera om att ett sparpaket var att vänta på Aller Media.
Sparpaketet ska omfatta personal som arbetar såväl kommersiellt, redaktionellt som med tech, enligt Aller Media. Syftet är enligt bolaget att frigöra resurser för att satsa på nya områden.
”Den senaste tiden har ställt oss inför stora utmaningar i form av lågkonjunktur som påverkar vår affär, minskad digital trafik och ökade kostnader för distribution och tryck. Vi behöver ständigt vara på tå och anpassa oss till den nya verkligheten och satsa på områden som har potential att växa och skapa värde för våra läsare, följare och annonsörer”, säger Lotta Cederbom, vd Aller Media Sverige, i pressmeddelandet.
Det kommer även att ske en omorganisation på ledningsnivå där koncernledningsgruppen och medialedningsgruppen slås samman. Cia Jansson blir då chef över Aller Medias samtliga varumärken inom media. Joakim Romanus, i dag HR- och kommunikationsdirektör, blir också samordnare för strategiska satsningar.
”Vår position bygger på vår unika relation till Sveriges kvinnor och här finns många spännande möjligheter som vi inte har utforskat tillräckligt. Här vill vi komplettera vår befintliga affär genom att växa vårt ekosystem inom till exempel beauty och affiliate samt en rad andra satsningsområden. Rekryteringsprocesser är redan igång”, säger Lotta Cederbom.
Lotta Cederbom har tackat nej till en intervju med Journalisten. Men i ett mejl, via kommunikationschef Jennie Knutsson, svarar hon kort på några frågor.
Kommer ni lägga ned någon titel?
– Nej det ingår inte i vårt beslut men vi ser ständigt över vår portfölj.
Kommer ni göra någon annan form av sparåtgärd?
– Vi arbetar kontinuerligt med att se över frekvens, kvalitet på papper, distribution med mera för att vår starka printaffär ska vara lönsam i många år till.
Exakt hur många som kommer att anställas är inte klart i nuläget, enligt Lotta Cederbom.
– Det får vi be att återkomma till. Just nu söker vi en affärsområdeschef för en ny satsning inom beauty.
Lucas De Vivo
lucas.devivo@journalisten.se