93 procent har aldrig provat på Twitter
En undersökning av Carat Insight som publiceras i Svenska Dagbladet i dag visar att en stor del av Sveriges befolkning aldrig har provat eller känner till den omtalade sociala nätverksidan Twitter.
Twitter är populärt bland politiker och journalister men hos den breda massan har användandet inte slagit igenom ännu. Enligt en undersökning gjord av mediebyrån Carat Insight som publiceras i Svenska Dagbladet i dag så har 93 procent av Sveriges befolkning aldrig provat på Twitter. 5 procent har uppgett att de provat på mikrobloggen men inte gjort om det.
Syftet med undersökningen var att se hur viktig Twitter är som kanal i jämförelse med andra sociala medier som till exempel bloggar och Facebook, säger Carat Insights VD Amanda Koutra till SvD.
I dagsläget har Twitter över 60 miljoner användare världen över, varav 20 miljoner är från USA. Detta att jämföra med Facebook som i dag har mer än 100 miljoner användare.
Amandra Koutra säger vidare till SvD att fler kan komma att upptäcka Twitter och att nätverkssidan kan slå igenom till den breda massan under 2010 i och med vinter-OS, fotbolls-VM, prinsessbröllop och riksdagsvalet.