”Aftonbladet är på en annan plats digitalt”
Aftonbladet lämnades utanför när Schibsted satsar på en ny koncern tillsammans med Mittmedia. Det ser Jan Helin som något självklart då hans tidning är på en helt annan plats i sin strukturomvandling.
Som Journalisten rapporterat i en rad artiklar under eftermiddagen står det i dag klart att Mittmedias 18 lokaltidningar samt Schibsteds Svenska Dagbladet vill gå ihop och skapa en helt ny mediekoncern i Sverige. För att bättre kunna samordna annonser och ”driva på den tekniska och digitala utvecklingen” som man själva uttrycker sig.
Varför är det då bara morgontidningarna? Jan Helin tycker det är självklart att Schibsteds kassako Aftonbladet inte ska vara med där.
– Vi ligger i en annan fas i vår strukturomvandling, och det finns mer logiska kopplingar mellan SvD och Mittmedias 18 lokala tidningar, säger Jan Helin till Journalisten.
På vilka sätt menar du mer specifikt?
– Jag vill ogärna jämföra oss så, men visst har Aftonbladet en annan position i det digitala landskapet än någon annan tidning i Sverige har. Vi kan fortsatt göra samarbeten med Mittmedia och SvD men den här nya koncernen handlar mycket om att få ihop tidningar som har likartade utmaningar. Morgontidningarna sätter sina prenumerationsaffärer främst, och det ser ut på ett annat sätt för oss, säger Jan Helin.