Aftonbladet inrättar sju nya tjänster för att arbeta med AI
Sju medarbetare på Aftonbladet ska i ett nytt AI-nav på heltid utforska den nya tekniken och vad den kan göra för journalistiken. ”Aftonbladet ska leda utvecklingen”, menar Martin Schori, biträdande redaktionschef.
Det nya AI-navet ska ”utforska, testa och implementera AI i Aftonbladet för att göra arbetet mer effektivt och upplevelsen för användarna mer relevant”, enligt ett pressmeddelande.
– För oss är det viktigt att inte bara hänga med, utan leda den här utvecklingen, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet, i en kommentar.
AI-navet projektleds av Emilia Cederholm, vars ordinarie roll är breakingchef på Sportbladet. Projektgruppen består av sju medarbetare från nyhets-, sport- och poddredaktionen, samt utvecklingsteamet. De sju frikopplas från sina ordinarie jobb för att på heltid arbeta i AI-navet.
Gruppen ska identifiera, experimentera och implementera AI-lösningar i arbetet på Aftonbladet.
Aftonbladet har sedan i vintras lanserat flera initiativ med hjälp av ny teknik, bland annat automatisk textning av videor och ett transkriberingsverktyg. Dessutom har Aftonbladet AI-genererade sammanfattningar i utvalda artiklar på Aftonbladets sajt.
Den nya projektgruppen består av Martin Schori, biträdande redaktionschef, Katarzyna Rosiak, utvecklare, Mikaela Saletti, UX/design, Konrad Cronsioe, sidredaktör, Emilia Cederholm, breakingchef Sportbladet, Patrik Syk, poddproducent, Oleksandr Derechei, utvecklare, Moa Gårdh, produktchef och Elin Wieslander, onlineredaktör.