Aftonbladet når den digitala brytpunkten
Aftonbladet har nått brytpunkten för digitala intäkter – som nu är större än printintäkterna. Hela intäktsminskningen i papperstidningen under sista kvartalet 2016 vägs upp av ökningen av onlineintäkter.
Det finns gott om positiva nyheter i Schibsteds senaste rapport för sista kvartalet, och helåret, 2016. Svenska Dagbladet gjorde sitt bästa rörelseresultat någonsin under 2016: 74 miljoner kronor, jämfört med 51 miljoner kronor för helåret 2015. Rörelsemarginalen blev åtta procent. Under sista kvartalet 2016 ökade resultatet till 23 miljoner kronor, från 15 miljoner samma period 2015.
Men den största skrällen står Aftonbladet för. För första gången lyckas en traditionell svensk dagstidning dra in mer pengar digitalt än i print under ett kvartal. Under fjärde kvartalet 2016 var onlineintäkterna för Aftonbladet 257 miljoner kronor och printintäkterna 248 miljoner kronor. Tappet i print jämfört med sista kvartalet 2015 om 28 miljoner kronor är exakt lika stort som tillväxten i digitala intäkter under perioden.
På helåret 2016 var Aftonbladets intäkter 1,933 miljarder kronor, en nedgång med två miljoner kronor jämfört med helåret 2015. Av dessa utgjorde onlineintäkterna 46 procent, jämfört med 40 procent under 2015. Rörelsemarginalen ligger oförändrad på tolv procent och rörelseresultatet blev 236 miljoner kronor, jämfört med 233 miljoner under 2015.
Aftonbladet hade under sista kvartalet 260 100 digitala prenumeranter, och Svenska Dagbladet 42 900.