Gå direkt till textinnehållet
Martin Schori som snart tillträder som AI- och innovationschef på Aftonbladet. Här vid en byst av Lars Johan Hierta som valkvällen till ära pyntats.
Foto: Tor Johnsson

Aftonbladets chattbot har svarat på 500 000 frågor om USA-valet

Vem vinner? Klockan 16:13 tisdagen den 5 november är det fortfarande en öppen fråga – och den som flest ställer till Aftonbladets chattbot ”USA-kompisen”. – Många skriver också att de är oroliga, säger den redaktionella utvecklingschefen Titti Jersler.

Aftonbladets redaktion, tisdag eftermiddag. USA-valgeneralen Angelica Öhagen, klädd i rött, blått och vitt, stämmer av läget hos det redaktionella utvecklingsteamet. Vilka frågor ställer läsarna just nu, vad vill man veta om nattens rysare?

Svaret är rätt givet: vem tar hem det?

– Det är frågan alla ställer just nu, säger Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef.

Och hur kommer det att gå?

– Ja… [hon tittar], det är fortfarande 0,1 procents övertag för Harris. Enligt opinionsmätningarna. Bettingsajterna säger helt annorlunda.

USA-valprojektledaren Angelica Öhagen, AI-projektledaren Emilia Cederholm, AI- och innovationschefen Martin Schori och redaktionella utvecklingschefen Titti Jersler kan följa läsarnas frågor till USA-kompisen i realtid. Foto: Tor Johnsson.

Efter USA-valet 2020 var Aftonbladet stolta över att ha svarat på hela 300 läsarfrågor, av de 9 000 som kom in.

Sedan dess har AI blivit ett journalistiskt verktyg på allvar och 2024 har Aftonbladet svarat på en halv miljon läsarfrågor.

Eller rättare sagt har chattboten USA-kompisen gjort det. Den kan berätta om allt från hur mycket Donald Trump väger till vad Lewinskyaffären var, hur elektorssystemet fungerar och om Kamala Harris pappa eventuellt är marxist (svar nej).

USA-kompisen

USA-kompisen är en AI-chattbot skapad av Aftonbladet för USA-valet 2024, som låter inloggade läsare chatta och ställa frågor om USA och USA-valet.

USA-kompisen bygger på OpenAI:s GPT-4o-teknologi.

Svaren hämtas från en databas skapad av Aftonbladets journalister och utvecklare. Den innehåller journalistik hämtade direkt från Aftonbladets artiklar om amerikansk politik. En stor del av databasen består också av fakta om presidentkandidaterna och deras åsikter, valsystemet och hur amerikansk politik fungerar, amerikansk historia, aktuella ämnen i USA-debatten, personfakta om politiker, opinionsundersökningar, valstatistik och mycket mer. All data är hämtad från officiella källor.

Annons Annons

– Vad var amerikanska inbördeskriget? Hur fungerar kongressen?, säger Emilia Cederholm i AI-navet.

Basen är Aftonbladets egen journalistik, som man låtit AI skapa frågor och svar kring, totalt 18 000. Livefeeden fyller hela tiden på botens databas. Och det går i andra riktningen också:

– Det är bra för oss på nyhetsredaktionen att se vad många frågar om. Då vet vi vad det finns ett intresse kring och kan skriva nyhetsartiklar om det, säger projektledaren för USA-valet Angelica Öhagen.

– Som Trumps barnbarn Kai Madison Trump, som många ställde frågor om och vi först inte hade koll på.

Att släppa kontrollen på vad sajten publicerar kändes ”risky” i början, säger Martin Schori, som just fått titeln AI- och innovationschef på Aftonbladet.

– Vi visste inte heller om det fanns något behov av det här. Det är inte såhär man brukar konsumera journalistik. Men det får man väl ändå slå fast att det fanns, säger han.

Chattboten EU-kompisen svarade i våras på 150 000 frågor om EU-valet; USA-kompisen har mer än dubblerat den siffran. 100 000 nya användare har loggat in på Aftonbladet.se, vilket krävs för att få ställa frågor.

Vet ni vilka det är som använder USA-kompisen?

– Vi kan inte veta det, men vi ser att många som ställer frågor använder ett ungt språk, säger Titti Jersler.

Angelica Öhagen tar med läsarnas frågor till USA-kompisen tillbaka till nyhetsredaktionen. Klistermärkena med USA-kompisens logga är Aftonbladets egna inför valet. Foto: Tor Johnsson.

AI på Aftonbladet

Aftonbladet har under hösten integrerat AI-navet i organisationen för att sprida kunskapen ut på avdelningarna och få med fler på AI-tåget. Alla i AI-navet har fortfarande dedikerad tid att jobba med AI-utveckling, samtidigt som man stärkt upp det redaktionella utvecklingsteamet som kommer ansvara för alla nya projekt framöver.

Titti Jersler är chef för redaktionell utveckling, ett team på elva personer.

Martin Schori får den nyinrättade rollen som AI- och innovationschef på Aftonbladet, och kvarstår som stf ansvarig utgivare.

Annons Annons

 

Botten är byggd för att både kunna svara på smala nördfrågor och ge grundläggande fakta till den som inte orkat läsa en rad om valet.

– Vi har låtit våra USA-korrar testa den, men också haft unga testare.

Många frågor går förbi det rent faktabaserade.

– Många läsare skriver att de är oroliga – vad kommer hända? De bygger en relation med botten trots att de vet att det är en bot.

Andra försöker mucka gräl och ställer ”mycket provocerande” frågor till USA-kompisen.

– Den är så tålmodig tillbaka, där andra hade svarat ”Googla, för helvete”, säger Titti Jersler.

– ”Jag förstår att du är arg och frustrerad”, fyller Emilia Cederholm i.

Den kanske kan göra något för samtalsklimatet?

– Det finns iallafall forskning på att chattbotar är bättre på att att övertyga konspirationsteoretiker, säger Martin Schori.

– Om någon mår dåligt är den väldigt fin, den är en kompis. Någon skrev ”du är min enda vän”, säger Titti Jersler.

USA-kompisen har arbetats fram under flera månader. Foto: Tor Johnsson.

Databasen är, förstås, inte statisk. AI-redaktören Konrad Cronsioe har just skrapat in det senaste ur Aftonbladets livefeed i den, och tillsammans med sin kollega förberett två olika databaser för imorgon bitti, beroende på vem som vinner.

– Vi kommer gå upp klockan fem och uppdatera hemifrån med allt som hänt under natten, säger han.

Titti Jersler ska stanna i Schibstedhuset till klockan fyra på morgonen.

– Men det är för att vi också gör all resultatgrafik.

Vem vinner? Det är frågan allra flest läsare vill ha svar på eftermiddagen den 5 november. Foto: Tor Johnsson.

– Jag har inte hunnit läsa en enda artikel på hela dagen, man har inte lyft blicken. Så när väl resultatet kommer blir det att ta in den nyheten, säger Titti Jersler.

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.