Aftonbladets journalistklubb hyllar arbetsgivarens krishantering
”En stor majoritet av medarbetarna är nöjda, och det är vi också. Schibsted har agerat föredömligt”, säger Johan Stambro, ordförande i journalistklubben på Aftonbladet.
Schibsted agerade snabbt på coronakrisen, och tog bland annat bort karensdagen vid sjukdom för alla anställda innan regeringen fattade beslut om ett generellt slopande av karensdagen.
Schibsted budar hem stolar och tangentbord till anställda som arbetar hemifrån och de som ska in till jobbet får ta taxi om de inte kan ta egen bil, gå eller cykla till arbetet. Schibsted har också skjutit till en extra ersättning för att anställda som tvingas ta taxi till och från arbetet inte ska få en ekonomisk förlust genom förmånsbeskattning.
– De veckomässiga enkäter som görs visar att en stor majoritet av medarbetarna är nöjda, och det är vi också. Schibsted har agerat föredömligt, säger Johan Stambro, ordförande i journalistklubben på Aftonbladet.
– Om man vill träffa en kollega bjuder företaget på en lunch, i syfte att bryta isoleringen. Det vi ser i enkäterna är att ingen far illa, men det man saknar mest är arbetskamraterna.
Schibsted har inte aviserat något förslag om korttidsarbete på grund av annonsraset.
– Med nyhetsläget är det svårt att föreställa sig hur det skulle fungera. Trafiken har slagit alla rekord, när det var som störst tryck hade vi fem miljoner unika besökare per dag och 50 miljoner sidvisningar, säger Johan Stambro.