Ager-Hanssen: ”Att ha anställda journalister är ett handikapp”
Metros ägare Christen Ager-Hanssen (bilden) säger i en intervju med Journalisten att det är en belastning att ha anställda journalister. Han kan inte svara på om journalisterna på Metro kommer att bli uppsagda, utan uppger att han överlåter sådana beslut till tidningens chefredaktör.
Personalen på Metro fick en chock på tisdagsmorgonen när de kunde läsa i Expressen att ägarbolaget Custos vd och ägare Christen Ager-Hanssen vill säga upp alla journalister på tidningen.
Nu säger Christen Ager-Hanssen att uppgifterna är felaktiga.
– Jag är inte vd i Metro längre. Det jag berättar om är en ny inriktning. Alla beslut om organisationen ska fattas av Thomas Eriksson, som är chefredaktör, säger Christen Ager-Hanssen.
Att Christen Ager-Hanssen avgått som vd för Metro har skett så pass nyligen att det inte har registrerats hos Bolagsverket, som dock har mottagit ett ärende rörande bolagets företrädare. Ärendet handläggs fortfarande
Vem är det som är vd?
– Ingen. Det behövs ingen vd. Thomas Eriksson är chefredaktör, det är han som bestämmer om hur redaktionen ska organiseras.
Journalistförbundet kritiserar dig för att du inte informerat personalen om de planerade förändringarna, utan att de fått läsa om det i Expressen. Vad säger du om det?
– Deras kritik bryr jag mig inte om. Jag pratar om en ny inriktning, inga beslut är fattade. Expressen påstår att jag har sagt att alla journalister ska sägas upp, och det har jag inte sagt. Jag är som sagt var inte vd för Metro, det är inte jag som fattar sådana beslut.
Men du har fattat ett nytt inriktningsbeslut, borde du inte ha informerat om det?
– Det är chefredaktörens uppgift att informera personalen. Jag är inte vd för Metro. Jag är inte deras chef.
Hur vill du att inriktningen ska se ut för Metro?
– Det är ett för litet bolag för att de ska kunna konkurrera om nyheter. I stället ska bolaget arbeta med vertikaler inom livsstilssegmentet. Hälsa, till exempel.
Så Metro ska inte ha granskande journalistik?
– Nej. Vi som ägare är helt ointresserade av nyheter, det är inte kommersiellt sunt.
Och då ska tidningen inte ha några anställda journalister?
– Vi får ut mer för varje investerad krona om vi köper innehåll från andra. Vi kan inte träna upp de journalister som är anställda i dag till att leverera det innehåll som behövs när vi kan köpa det innehållet billigare och bättre från contentbyråer.
Kommer det att vara sponsrat innehåll?
– Nej, nu pratar jag om redaktionellt innehåll och inte native. Men vi är precis som alla andra medier förstås intresserade av att ha native-annonser också, och sådana tjänster kan komma att finnas på företaget. Men jag ser inga fördelar med att ha anställda journalister. Det finns många journalister och contentbyråer som kan leverera exakt det innehåll vi vill ha, till ett lägre pris.
Många tycker ju att det finns ett värde i att ha en redaktion med anställda journalister eftersom det stärker oberoendet …
– Jag tycker bara att det är ett handikapp att ha anställda journalister. Det är alltid en nackdel att ha en journalist anställd.
Metro har gått igenom en enorm förändring de senaste åren, och är nu en hushållsutdelad gratistidning. Ska den fortsätta att delas ut?
– Målsättningen är 100 procent digitalt. Det är ett totalt dött koncept att ha en papperstidning. Det finns ingen framtid där, och det vet alla.
Ni har presenterat en plan i samband med rekonstruktionen som inleddes i våras, är den planen inaktuell i och med detta?
– Det jag pratar om nu har inte med den planen att göra. Det jag berättar om är inriktningen i framtiden.
Men du har som ägare fattat ett inriktningsbeslut, när ska det beslutet implementeras?
– Det kan jag inte svara på. Det är chefredaktören som beslutar om organisationen på redaktionen, säger Christen Ager-Hanssen.
Journalisten söker Metros chefredaktör Thomas Eriksson för en kommentar.