Gå direkt till textinnehållet

”Äldre framställs som offer i medierna”

En skröplig åldring vid en rullator eller en skrynklig hand med några mynt i – så ser mediernas bilder ut när artiklar om äldrefrågor eller pensioner ska illustreras.

Mediernas bilder av pensionärer och äldre är generaliserande och stämmer dåligt överens med verkligheten. Det var en samstämmig åsikt bland deltagarna vid en paneldebatt när fotoutställningen ”Äldre men inte gammal” invigdes under måndagen.

Utställningen som visas på Raoul Wallenbergs Torg i Stockholm under hösten samt på pensionsföretaget Alectas sajt, är gjord av fotografen Evelina Carborn, och porträtterar äldre kända och okända personer som i högsta grad är aktiva fortfarande. Till exempel skådespelarna Marie Göranzon och Krister Henriksson, Mohammed Hagi Farah, för detta medborgarvärd i Rinkeby-Kista, och Amelia Adamo, medieprofil och poddmakare, som också på invigningen talade om svårigheterna hon mötte när hon skulle starta Magasinet M för kvinnor 50+ på 2000-talet.

Att dagens äldre ofta är vitala och lever livet pratade äldreforskaren professor Ingemar Skoog om. ”70 är det nya 50, det vill säga dagens 70-åringars hälsa ligger på en nivå som 50-åringars gjorde för en generation sedan.”

Annons Annons

Anne Lagercrantz, divisionschef på Sveriges Television, menade att det finns ett problem generellt i hur media lyfter och skildrar den delen av befolkningen som inte arbetar, inte bara när det gäller äldre. Hennes teori var att medier ofta fokuserar på elände, och att det för med sig att människor inte orkar ta till sig nyheter, de blir ”nyhetsundvikare”. Medierna har inte varit bra på att vara framåtblickande och se lösningar, enligt henne.

Ylva Thörn, vice ordförande i PRO, tyckte att äldre blir en grå massa när de skildras i medierna, och att man ofta gör äldre till offer. Medierna har mycket att göra och behöver belysa äldres situation och nya sorters identiteter, enligt Ylva Thörn.

– Många journalister har dålig kunskap om hur det är att vara äldre idag.

Maria Edström, Göteborgs universitet, har forskat om hur äldre syns i medierna. Hennes åsikt var att det är det repetitiva mönstret i skildringarna av äldre som är problemet, och att det behövs en kunskapshöjning bland journalister.

Martin Ahlqvist, redaktionschef och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet, fick frågan om varför medierna bildsätter som de gör.

– Jag tror det har att göra med den snabba nyhetsjournalistiken, oftast går det för snabbt. Och genrebilderna lockar inte till läsning.

Han menade att det är viktigt att bildredaktörer får vara med vid bildsättningen, och att problemet är att bildbankerna och bildbyråernas arkiv fortfarande innehåller många generaliserande bilder av äldre.

– Det kommer att ta tid innan de är utbytta.

Fler avsnitt