Gå direkt till textinnehållet

Alkompis fokuserar på nöje och mat under ramadan

I år infaller starten på den muslimska högtiden ramadan den 22 mars. Nättidningen Alkompis fokuserar på nöje och mat i sin bevakning.

– Ramadan är inte bara en religiös utan även en kulturell högtid. I de länder som firar ramadan lägger man många premiärer av tv-serier då ­eftersom många är hemma och tittar på tv, säger Julia Agha som är vd för Alkompis.

Alkompis, som sedan 2012 skriver svenska nyheter och samhällsinformation på arabiska, har varje år en matlagningsshow under ramadan. 

– Det kan verka paradoxalt eftersom det är fastemånaden, men det är mycket fokus på matlagning inför iftar, kvällsmålet som intas efter solnedgången. Man tittar på recept för att få inspiration och det är bjudningar på kvällen, det är väldigt socialt.

Annons Annons

Det finns många ämnen som är intressanta för fastande muslimer i Sverige: hur fastar man när man arbetar, hur ser man till att inte chefen blir orolig, och andra frågor som handlar om att fastan kan mötas av motstånd.

– Vi har mest fokus på hur ramadan ser ut i Sverige. Vi går ut på stan och ­besöker föreningar. Vissa kanske bor i områden där det inte finns så många andra muslimer och känner sig lite ensamma.  

Fler avsnitt