Aller Media säger upp 100
100 tjänster ska sparas bort på Aller Media och organisationens arbetssätt förändras, enligt information som i dag presenterats för de anställda.
Som Journalisten berättade i mars ska tidskriftsjätten Aller Media genomföra uppsägningar inom alla delar av företaget, i syfte att spara 110 miljoner kronor i företagets största sparpaket någonsin. Orsaken till sparkravet är en dramatisk intäktsnedgång för tidskrifterna i print.
I dag informerades personalen om att totalt 100 tjänster varav runt dryga hälften är journalisttjänster ska sparas bort, berättar Kristina Nilsson som är journalistklubbens ordförande vid Aller Media. I det ingår dock outsourcingen av delar av layouten som Journalisten berättade om i februari.
Att det skulle försvinna ett större antal tjänster var ingen överraskning för klubb och medarbetare, däremot var den nya organisationsplaneringen som ledningen presenterade i dag en nyhet för de anställda.
– Vi är mitt upp i MBL-förhandlingarna om organisationen, jag vill inte riktigt föregripa dem. Men företaget ville ändå berätta för medarbetarna om planerna, säger Kristina Nilsson.
Kortfattat handlar förändringen om att frångå en planering utifrån titlar och gå mot ett arbetssätt med ämnesdeskar.
– Det kommer att ske vissa förändringar i Stockholm där det är mer magasin, och andra typer av förändringar i Malmö, där det är mer veckotidningar.
Hur fort ska nedbemanningen gå?
– Det ska gå jättefort, vill företagsledningen. De vill gärna att det ska vara klart så fort som möjligt.
Inga avgångserbjudanden finns, enligt Kristina Nilsson.
Hur har det här tagits emot av dina medlemmar?
– Som i alla organisationer som är inne i stora förändringar. Ibland känner man hopplöshet, ibland jobbar vi bara vidare. De flesta här älskar sina jobb och tycker mycket om sina varumärken. Då är allt sådant här jättetråkigt, det lägger sordin på stämningen.
”Vi måste proaktivt agera på utvecklingen i print”, säger Aller Medias VD Bodil Ericsson Torp till Resumé.