Allmänheten litar på massmedierna
Förtroende Allmänhetens förtroende för medierna är mycket stabilt. Det visar Medieakademins senaste mätning.
Förtroende Allmänhetens förtroende för medierna är mycket stabilt. Det visar Medieakademins senaste mätning.
– Förtroendet för många andra institutioner, till exempel banker, har gått upp och ner men medierna ligger kvar på samma nivå. Av de institutioner vi mätt under en lång följd av år är medierna de mest stabila, säger Sören Holmberg, professor i statskunskunskap, som arbetat med undersökningen.
Vad beror denna stabilitet på?
– Ni kanske gör ett bra jobb.
Medieakademin, vars huvudägare är GP och JMG, har låtit intervjua 936 personer. I synnerhet radio och TV får höga värden. Under etermedierna kommer som vanligt dagspress och i den kategorin tar kvällspressen jumboplatsen. I år har allmänhetens förtroende för varumärken kartlagts. Volvo rankas högst följt av radio/TV.
För första gången har reklambyråerna tagits med i intervjuerna.
– Reklambyråerna har fått de lägsta värden vi någonsin uppmätt, berättar Sören Holmberg.