Gå direkt till textinnehållet

Annonsintäkterna ökade 2022 – trots ras i fjärde kvartalet

Morgonpressens annonsintäkter ökade med 3 procent under 2022, jämfört med helåret 2021. Detta trots ett ras under Q4 med 9 procent, jämfört med året innan.

Statistik från Tidningsutgivarna (TU) visar att under de tre första kvartalen förra året fortsatte annonsintäkternas ökande trend som inleddes 2021, från de mycket låga nivåerna under pandemiåret 2020, skriver TU i ett pressmeddelande.

Under det sista kvartalet 2022 bröts alltså trenden. Den ekonomiska oron gjorde att annonsmarknaden krympte rejält och för morgonpressens del var minskningen hela 9 procent.

Totalt växte dock annonsintäkterna med med 3 procent till 2 923,9 miljoner kronor under helåret 2022.

Annons Annons

De digitala annonserna växte mest, med 8 procent till 920,5 miljoner kronor under 2022, medan intäkterna från tryckta annonser ökade med bara 1 procent till 2 003,5 miljoner kronor.

”En stabil läsaraffär blir alltmer avgörande för att kunna bygga en robust verksamhet och finansiera journalistiken”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna i en kommentar.

Fler avsnitt