Annonsintäkterna rasar i Schibsteds svenska medier
Annonsintäkterna minskade kraftigt samtidigt som de digitala prenumerationsintäkterna ökade under första kvartalet 2023.
Den skakiga annonsmarknaden, den höga inflationen och ökade printkostnader har påverkat Schibsteds nyhetsmedier i Norge och Sverige negativt under det första kvartalet 2023, särskilt den svenska verksamheten där bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni ingår.
Annonsintäkterna rasade med 18 procent i Schibsteds svenska nyhetsmedier men växte med fem procent i de norska, jämfört med samma period förra året. I Norge äger Schibsted bland annat Verdens Gang, Aftenposten och Bergens Tidende.
Totalt drog Schibsted News Media (hela Norden) in 604 miljoner kronor på annonser, jämfört med 645 miljoner kronor första kvartalet 2022, en minskning med sex procent. 80 procent av annonsintäkterna är digitala.
Samtidigt har de digitala prenumerationsintäkterna ökat med 21 procent, från 350 miljoner kronor till 425 miljoner kronor, tack vare ökad volym, ökade prenumerationskostnader och fortsatt tillväxt i Podme och den norska totalprenumerationen ”Full Tilgang”. De totala prenumerationsintäkterna ökade med nio procent till 788 miljoner kronor, varav 54 procent är digitala.
Rörelseresultatet för första kvartalet blev noll.