Gå direkt till textinnehållet

Annonsintäkterna störtdök för medier med journalistiskt innehåll

Förra året innebar det största tappet av annonsintäkter för medier med journalistiskt innehåll sedan IRM började mäta.

Det framgår av rapporten ”Annonsörerna byter spelplan – överlever journalistiken?” som presenteras idag.

Annonsintäkterna för medier med journalistiskt innehåll minskade med 20 procent, från 4,6 miljarder kronor år 2022 till 3,7 miljarder 2023 (i fast penningvärde med 2008 som start).

Om rapporten

Rapporten Annonsörerna byter spelplan – överlever journalistiken? som görs av IRM, Institutet för reklam- och marknadsstatistik, på uppdrag av Institutet för mediestudier, är den enda som tittar på samhällsjournalistikens andel av den totala reklamkakan, i en tidsserie som går tillbaka till 2008. Läs rapporten här

På femton år har annonsintäkterna minskat från 12,2 miljarder till fjolårets 3,7 miljarder kronor (i fast penningvärde med 2008 som start).

I år och nästa år väntas fortsatt minskande intäkter enligt prognosen, men inte lika dramatiska tapp. Prognosen för 2024 är 3,4 miljarder och för 2025 3,3 miljarder kronor.

Förra året var också ett av de sämsta åren för de totala annonsinvesteringarna. De minskade med 8,9 procent, vilket var det största tappet sedan finanskrisen 2008.

Den digitala annonseringen hade förra året en andel på 74 procent, jämfört med 20 procent år 2010. Tryckta medier har under samma period minskat sin andel från 57 procent till 11 procent.

Läs hela rapporten på Institutet för mediestudiers hemsida.

Se förmiddagens seminarium här.

Fler avsnitt