Arbetet avslöjade paketfusk – efterfrågar fler arbetsmiljögranskningar: ”Medierna har inte hängt med”
Den pressade arbetsmiljön hos paketleverantören UPS leder till att förarna tvingas bluffa om att de försökt leverera paketen. Det avslöjar tidningen Arbetet. Reporter bakom grävet, Anton Andersson, menar att det finns mycket mer att gräva fram på den svenska arbetsmarknaden.
Över 100 stopp per dag, i bilar som i många fall inte är vägsäkra. Så ser vardagen ut för UPS anställda, enligt en ny granskning i tidningen Arbetet. Det leder till att personalen rapporterar att mottagare inte varit hemma, trots att de inte försökt leverera paketet. Bakom avslöjandet står reportern Anton Andersson, som bevakar just arbetsmiljöfrågor på Arbetet.
– Jag tror jag hade tur och kom in lite rätt. De var rätt så mogna och redo att prata om sin arbetsmiljö, säger han till Journalisten om hur han fick tillgång till de anställda.
Och det är inte bara hos UPS som det finns saker att granska, menar han, och efterfrågar mer bevakning från media.
– Tidningarna skriver ibland om nya plattformsbolags arbetsmijlö och den typen av förändringar, men jag skulle säga att det har skett en tydlig förskjutning på hela den svenska arbetsmarknaden. Där har medierna inte hängt med. Så det finns jättemycket att skriva om på det här området, säger Anton Andersson.
Hur gör man då, för att gräva i de här frågorna?
– Bevaka systematiskt diarier, exempelvis hos arbetsmiljöverket, och lär dig tolka det byråkratiska språket. Efter ett tag kan jag få en känsla för när det är något som kan vara värt att kolla närmare på.
En svårighet med granskning har varit att få en kommentar från UPS. Enligt Anton Andersson är det ett resultat av att det är en väldigt hierarkisk organisation.
– Det skiljer sig mycket från den platta struktur som vi är vana vid i Sverige. Jag har till exempel fått vittnesmål om personer som blivit utskällda bara för att de pratat med fel chef i en fråga.
Just den hierarkiska organisationen blev tydligt när han försökte få en kommentar om sin granskning från bolaget.
– En platschef hänvisade oss till en HR-chef, som sedan sa att de inte svarar på frågor på lokal nivå, och med det menar de hela landet Sverige med 1000 anställda. Tillslut fick vi en mejlkommentar från en global kommunikationschef som har ansvar för Europa, Afrika och Mellanöstern. Det blir ju bisarrt, hur ska han kunna svara på frågor om situationen i svenska städer?
Men enligt Anton Andersson har det inte hindrat granskningen.
– Men det blir ju bättre när företagen ställer upp. Man får pusselbitar eller perspektiv som saknas, och jag tycker det blir bättre texter när man pratar med alla parter.
Det har heller inte kommit några reaktioner från UPS.
– Det har varit total tystnad. Jag tror det krävs en rejäl mediestorm för att de ska kommentera det, säger Anton Andersson.
Granskningen har fått spridning, bland annat har Expressen plockat upp den. I deras artikel är fokus på hur personalen fuskar med paketleveransen för att hinna med. Något som många som väntat på paket upplevt, när de får ett meddelande om att de inte varit hemma, trots att de inte lämnat lägenheten på hela dagen.
– Det hänger så tydligt ihop med arbetsmiljön. Vårt fokus är ju på arbetsmiljöfrågor, men det gäller ju att vinkla det så att det blir läst men ändå lyfter vår fråga.
– Det är det jag älskar med att bevaka arbetsmarknadsfrågor, det finns så mycket man kan lyfta in i det. Den här gången var det hur paket levereras, men det kan handla om vardagsekonomi och liknande frågor, man kan alltid koppla det till något. Men det kan också vara en utmaning, att hålla sig till vår ingång i det.