Gå direkt till textinnehållet

Återkomsten till Älvdalen

För fyra år sedan hittade vi Mora Tidnings gamla neonskylt från den nedlagda lokalredaktionen i Älvdalen bortglömd i ett förråd. Nu är den tillbaka i sitt naturliga habitat.

Bilden av Mora Tidnings uttjänta neonskylt i Elfdalens hembygdsförenings skitiga förråd blev i Journalistens reportage ”På spaning efter den tidning som flytt” från 2019 själva symbolen för de föregående årens dystra utveckling: dagspressens reträtt från landsbygden genom massnedläggningar av lokalredaktioner.

Under reportageresan hann Journalistens utsända på två dagar besöka knappt hälften av alla de trettio nedlagda redaktionerna i Dalarna under två dagar, bland dem Mora Tidnings Älvdalenredaktion som klappade igen 2013.

Journalistens reportage från 2019 nominerades till Bästa berättande text och Bästa redigering på Fackförbundspressens prisgala 2020. Redigering: Julia Nilsson; Foto: Tor Johnsson

Annons Annons

I november 2022 kom nyheten att Mora Tidning ska återstarta sin lokalredaktion i Älvdalen efter tio års frånvaro. Sedan dess har vi på Journalisten legat i startgroparna. När ska skylten upp?

Det finns nämligen en ny historia att berätta om lokaljournalistikens tillvaro; en kursändring som inleddes just 2019. Det så kallade vita fläckarna-stödet infördes samma år och branschens mesta redaktionsnedläggare Mittmedia köptes upp av Bonnier News som började stärka den lokala närvaron, samtidigt som SVT fortsatte att öppna redaktioner runt om i landet. 

Det syns i statistiken. I december 2019 stod 68 svenska kommuner utan redaktion, vilket var 18 fler på bara tre år. I slutet av 2022 hade antalet kommuner utan redaktion sjunkit till totalt 61, enligt Institutet för mediestudiers årliga undersökningar av redaktionstätheten i landet. Det vita fläckarna fortsätter sakta att minska.

Bara i Dalarna har fyra kommuner: Hedemora, Malung, Orsa och Älvdalen fått nya lokalredaktioner sedan Journalisten gjorde sin roadtrip genom ett sommarregnigt Dalarna för snart fyra år sedan.

Journalisten återvänder till Älvdalen 3,5 år efter roadtripreportaget som blottlade de vita fläckarna i Dalarna. Foto: Tor Johnsson  

Under vårt första telefonsamtal med Mora Tidnings chefredaktör Mats Laggar, i november förra året, ville vi förstås veta vad som skulle hända med skylten. Det hade han inte tänkt på, men var öppen för att den skulle sättas upp igen, om den gick att hitta. Det räckte för oss och vi mejlade genast Elfdalens hembygdsförening som fått skylten i gåva av den siste lokalredaktören Björn Rehnström när redaktionen stängde 2013 och fick svar direkt: ”Det ska vi väl såklart lösa på något vis. Frekåelsningger fro*.” 

Hembygdsföreningens styrelse beslutade några veckor senare att låna tillbaka skylten till Mora Tidning på obestämd tid.

Och nu är dagen här. En vaktmästare ska åka upp från Falun för att skruva upp skylten inne på en av redaktionens väggar. Det som var en symbol för dagspressens reträtt blir alltså just idag en symbol för återtåget till landsbygden. Självklart är Journalisten på plats.

Fast vaktmästaren kommer aldrig. Han åkte upp redan i förmiddags och konstaterade att plåtschabraket väger för mycket och att han inte klarar det själv utan måste anlita en hantverkare. Han har åkt tillbaka till Falun när vi anländer till redaktionen i Älvdalen på eftermiddagen. Där står skylten på golvet. Den ska sättas upp imorgon.

– Det är ändå ganska talande för hur vi har det här. Vår vaktmästare sitter tolv mil bort, att åka fram och tillbaka tar honom en halv arbetsdag, säger Eva Kallersand, Mora Tidnings nya lokalredaktör i Älvdalen.

Eva Kallersand har bevakat Älvdalen från redaktionen i Mora i två år. Nu är hon, och skylten, på plats i Älvdalen. Foto: Tor Johnsson

Det är torsdagen den 12 januari, två dagar före den officiella invigningen av den nya lokalredaktionen, med öppet hus, fiskdamm och goody bags. I sociala medier sprids sedermera bilder från det välbesökta evenemanget där man ser att skylten sitter prydligt på väggen.

Eva Kallersand har bevakat Älvdalen från MTs redaktion i Mora i två år. Att hon nu äntligen får ha sin arbetsplats i kommunen hon rapporterar om betyder enormt mycket. 

– Jag är eld och lågor. Att få vara med om en satsning nu efter så mycket neddragningar är helt fantastiskt. Jag sticker inte under stol med att jag håller andan – det är jätteroligt att vi kör det här nu, men med tanke på hur omvärlden ser ut, med inflation och krig och annonstapp, så vet man ju aldrig. Jag bara hoppas att det håller, säger Eva Kallersand.

Hon är inte ensam om att bevaka Älvdalen för MTs räkning, i satsningen ingår totalt 1,5 reportertjänst, så halva tiden har hon en kollega på plats.

Reaktionerna från kommuninvånarna har varit många och positiva.

– Att det händer någonting överhuvudtaget är kul på en mindre ort och folk blir glada över minsta satsning här på byn. Men det är många som spontant säger att de verkligen saknat redaktionen sedan den lades ner. Man känner sig väldigt välkommen. 

Älvdalen är Dalarnas mest vidsträckta kommun, med det därför fyndiga mottot: ”En bra bit av Dalarna”. Det är 17 mil från kyrkbyn upp till gränsen och 13 mil till Idre med tre stora turistanläggningar och Sveriges sydligaste sameby. I Idre sitter också MTs konkurrent Siljan News reporter Nisse Schmidt, som tidigare arbetat för MT.

– Det är roligt och spännande med konkurrens och jag är taggad inför utmaningen att också bygga vidare på mitt nätverk och min lokalkännedom när det gäller Idre- och Särnanejden, säger Eva Kallersand.

Mora Tidnings lokalredaktion i Älvdalen ligger i Swedbanks gamla kontor. Foto: Tor Johnsson

I mars, två månader efter invigningen, börjar satsningen ge resultat på intäktssidan.

– Vi får nya prenumeranter i Älvdalen varje vecka nu. Förra veckan var det åtta nya prenumeranter i den viktiga målgruppen 30-39 år. Det går åt rätt håll. Vi ser också att den digitala  läsningen ökar snabbt i hela spridningsområdet, från 80 000 inloggade per vecka i höstas till 100 000 per vecka nu i mars, säger Mats Laggar, chefredaktör på Mora Tidning.

Mora Tidning har i dag cirka 1 000 prenumeranter i Älvdalens kommun med 7 000 invånare, målet är 1 500.

– Det finns många fördelar med att ha en lokalredaktion i Älvdalen jämfört med att sköta bevakningen från Mora. Man möter människor och får fler tips och vi kommer ut på olyckor och bränder snabbare. Journalistiken blir mer relevant. 

Det statliga redaktionella stödet till lokal journalistik, det så kallade vita fläckar-stödet, har varit helt avgörande för satsningarna i Älvdalen samt i Orsa, där MT också återstartade sin lokalredaktion i januari. Stödet till Älvdalen är på 350 000 kronor i år. För Orsasatsningen får MT 520 000 kronor per år i tre år.

– Utan stödet hade vi nog inte vågat göra det här. Vi har precis som alla andra tidningar annonstapp på grund av kriget. I den bästa av världar skulle förstås inte stödet behövas, och målet är att våra satsningar i Älvdalen och Orsa ska bära sig själva, men det kommer att ta tid och under den tiden blir det viktigt att vi får fortsatt stöd, säger Mats Laggar.

För Eva Kallersand har de två första månaderna på plats i Älvdalen betytt oerhört mycket.

– Nästan varje dag kommer det in någon på redaktionen och vill berätta något. Jag är överöst med tips, det är stor skillnad mot hur det var att bevaka Älvdalen från Mora. Igår kom det till exempel in en kantor och berättade att hon ska starta en sångkurs för män. Det är inte säkert att hon hade hört av sig när jag satt i Mora, säger Eva Kallersand.

– Sedan känner man ett annat ansvar och engagemang när man hela tiden är här och träffar läsarna. Det är som ett lyckopiller på jobbet att få vara på plats.
 

FRÅGAN 

Vad tycker du om att MT öppnar redaktion i Älvdalen?

Per-Ola Danielsson, Älvdalen 
– Ska de? Det visste jag inte, men det är väl bra. Det behövs fler journalister. Jag tror det finns mycket att granska i kommunen.

Ingalill Karlsson, Älvdalen 
– Det var väl på tiden. Vi behöver mer journalistik som är lokal. Nu har jag inte läst Mora Tidningen på länge, det har varit för dyrt att prenumerera och det står för lite om Älvdalen. Det kanske blir bättre nu.

Annica Westling, Älvdalen 
– Jag läser inte tidningen, men det är säkert bra. Det är väl alltid positivt när det blir en satsning och att det händer något som gör att Älvdalen syns lite mer på kartan.

Fler avsnitt