”Både tydlighet och empati behövs”
Anna Lindberg, publisher på Östgöta Media, mottar i dag ledarskapspriset Årets MediaAmazon 2017. ”Tydlighet är ett hedersord i mitt ledarskap”, säger hon.
Grattis till priset!
– Tack så mycket.
Det här är ett pris ”för nyskapande journalistiskt ledarskap med genusperspektiv”. Hur märks genusperspektivet i ditt ledarskap?
– Det där är en svår fråga, men jag tror att jag i mitt ledarskap bär både en tydlighet och en empati – men det kan män naturligtvis också göra. Jag har inga problem med att vara tydlig, och det är något som verkligen krävs i de här stora förändringsprocesserna som branschen går igenom. Men det måste paras med ett hjärta för verksamheten och journalistiken.
– Sedan är det så att våra medier precis som andra behöver fundera på speglingen av samhället, är vi rätt där, har vi nog kvinnlig representation i våra nyheter? Jag vill inte påstå att vi är bäst i Sverige på det, men det finns i våra tankar.
Samtidigt som du i dag tar emot priset exploderar #deadline. Hur ser du på uppropet?
– Det är jättebra att uppropet kommer. Jag har jobbat i branschen länge och har själv sett och också fått känna av de här strukturerna. Uppropet hjälper också mig som ledare att putsa glasögonen lite. Man får kanske en lite klarare blick. Det är inte policyn om trakasserier det är fel på, det är nolltolerans som gäller – men det är en helt annan sak att efterleva det i verkligheten. Jag hoppas framför allt att tystnadskulturen ska brytas. Så att människor vågar säga ifrån men också prata med oss i ledningen. Det finns uppenbart en utbredd tystnadskultur som också har att göra med att kvinnor bär skammen inuti. Det kräver en del att prata.
Kommer ni att göra något konkret efter #deadline?
– Jag kommer att prata med min organisation om att respekt mot varandra ska vara en del av vårt DNA och att vi måste ha en öppenhet kring de här frågorna. Det kan finnas en jättefin policy i en pärm, men det som definierar en företagskultur är det som händer varje dag.
I motiveringen till priset står att du som ”modern publisher riktar fokus mot spänningsfältet mellan affärsutveckling, teknikframsteg och samhällsförändring i den lokala journalistiken”. Vad betyder det konkret?
– Jag har hela mitt yrkesliv jobbat med digital utveckling i en eller annan form. Det vi har gjort de senaste åren är att verkligen plocka ner den digitala utvecklingen på redaktionsgolvet. Inte som att journalister ska programmera, utan i betydelsen att förstå hur en nutida mediekonsument ser ut och hur vi bäst uppfyller deras behov. Det jobbar vi med varje dag. Det är även en affärskritisk del för mig, vi är inte public service, det finns ingen påse pengar någon annanstans, utan vi är helt utlämnade åt att fixa den här strukturförändringen med egen kraft.
Du har fått hård facklig kritik i en konflikt kring en uppsagd fotograf, och nu fått en AD-stämning på halsen. Hur hanterar du konflikter och kritik?
– Det får du fråga mina medarbetare om egentligen. Men själv försöker jag hantera konflikter rakt och ärligt och med respekt. Tydlighet är ett hedersord som jag vill bära i mitt ledarskap. Det måste paras med en respekt för olika individers situation. I fallet du hänvisar till har vi haft en väldigt respektfull dialog hela vägen, tycker jag. Även om vi har olika åsikter i frågan.
Priset Årets MediaAmazon delas sedan 2010 ut till årets bästa kvinnliga medieledare. Bakom utmärkelsen står nätverket Kvinnor som Leder Medier och ledarskapsutvecklaren Cecilia Zadig.