Gå direkt till textinnehållet

Bilden publicerades tio gånger

Frilansar inom Mittmedia har svårt att få betalt för återpub­liceringar. Fotografen Peder Andersson (bilden) hittade sin bild från en hyllningskonsert till Pink Floyd i tio olika Mittmedia-tidningar, fast han bara sålt den till Gefle Dagblad. Chefredaktören menar att det ”blir väldigt svårt” att jobba för tidningen om man inte går med på fria återpubliceringar.

För ett år sedan berättade Journalisten om det brev som 32 frilansar inom koncernen skrivit till Mittmedias dåvarande ledning där man krävde att få behålla sin upphovsrätt. Kravet kom efter att koncernen under 2015 skickat ut tre olika kontrakt till sina frilansar som innebar att de ska ha rätt att publicera allt material de köper in i alla företagets kanaler.

Peder Andersson, 58, har arbetat som frilans åt Mittmedia i tio år. Hans eget avtal ger honom ersättning på 1 050 kronor per jobb, inkluderat sociala avgifter, och han har inte skrivit på något annat frilansavtal med koncernen. Peder Andersson arbetar uteslutande med nöjesfotografering, ofta på uppdrag åt Gefle Dagblad. I höstas fotograferade han en hyllningskonsert till Syd Barett, musikern som grundade Pink Floyd, i Sandviken. Senare hittade Peder Andersson sin bild i tio Mittmedia-tidningar.

– Jag har suttit och åkt till Sandviken fem mil tur och retur och fått tusen kronor betalt. Jag har även sett det här tidigare då mina bilder på sångaren i Takida publicerats i efterhand i andra tidningar, säger han.

Annons Annons

– Ledningen känner också till upphovsrätten, men jag tror de är fartblinda efter nedskärningarna. De dumpar mina priser för att själva kunna producera åt så många tidningar som möjligt.

Anna Gullberg, chefredaktör för Gefle Dagblad, medger att Peder Andersson inte har skrivit på något avtal om fria återpubliceringar. Däremot har ledningen informerat honom både skriftligt och muntligt att hans bilder kan komma att återpubliceras.

– Peder har sedan hösten 2015 verkat under förutsättningen att bilder kan publiceras i alla våra kanaler och tidningar och han är medveten om detta. Jag får kontakta honom och kolla vad han vill, det är en debatt jag inte tar i Journalisten, säger Anna Gullberg.

Det här betyder ändå att ni säljer ut hans upphovsrätt?
– Nej det håller jag inte med om. Vi gör det här för att vi är ett företag med ett gemensamt redaktionellt system där det vid enstaka tillfällen händer att saker som har ett lokalt intresse, kan bli av intresse i en granntidning eller annan sajt inom koncernen. Jag vill påpeka att det är väldigt sällan det händer, säger Anna Gullberg.

Kan man jobba åt er som frilans framåt om man inte går med på dessa krav?
– Det blir väldigt svårt om vi vid varje tillfälle ska förhandla kring en bild som kanske råkar hamna där eller där vid olika publiceringar.

Kan du utveckla vad du menar med ”råkar”? Är inte Mittmedia publicister som tar aktiva beslut om vad ni publicera?
– Vi gör dygnet runt-publiceringar, och om en nyhet blir aktuell en viss tid på dygnet, så måste våra redaktörer ha tillgång till den bilden. Alltså att vi har avtalat med den berörda hur vi utnyttjar den bilden, säger Anna Gullberg.

Tomas Backlund är journalistklubbens ordförande.
– Jag känner inte till att arbetsgivaren förhandlat några sådana här avtal med klubben, något som de ska göra enligt frilansavtalet. Men vi kommer att titta på frågan igen, det låter märkligt om det är så att Mittmedia fortfarande inte har hittat ett sätt att hantera det här på rätt sätt med riktiga avtal, säger Tomas Backlund.

Efter att Journalisten ringt upp chefredaktören för Gefle Dagblad har Peder Andersson blivit kontaktad av nöjesredaktören för tidningen. De meddelade att han nu är satt ”i karantän” tills de löst ersättningsfrågan.

Fler avsnitt