Gå direkt till textinnehållet

Björk: DN värnar inte om varumärket

"Det är konstigt att DN inte är mer rädd om sitt varumärke". Det säger DN-profilen Nina Björk, som är en av dem som försvinner i samband med neddragningarna på kulturredaktionen.

Nina Björk är en av flera tunga kulturskribenter som väljer att lämna tidningen när den nästan halverar sin kulturredaktion.

– Jag har svårt att tänka mig att bli omplacerad till exempelvis sporten, säger hon.

Hon är förvånad över ledningens beslut att skära ner mer på kulturen än på andra avdelningar.

– Jag är skribent och tänker inte i pengar, men jag har svårt att förstå att det inte finns pengar i att göra kultursidor med långa analytiska texter, material som man inte hittar på webben eller i gratistidningar.

– Det är konstigt att DN inte är mer rädd om sitt varumärke och om råvaran när man tar bort 43 procent av tjänsterna på just kulturen.

 

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret