Blygsam ökning för dagstidningarnas läsarintäkter
Under andra kvartalet ökade dagstidningarnas läsarintäkter med 1 procent. Intäkterna från tryckta tidningar minskade medan de digitala läsarintäkterna ökade rejält, visar ny statistik från TU.
De totala läsarintäkterna var 1418 miljoner kronor andra kvartalet, vilket innebar en ökning med 1 procent.
De digitala läsarintäkterna står i dag för 32 procent av de samlade intäkterna från prenumerationer och lösnummer. För storstadspressen var andelen 41 procent, medan den för landsortspressen var 26 procent.
Däremot ökar de digitala intäkterna snabbare för landsortspressen; andra kvartalet ökade landsortspressens digitala läsarintäkter med 23 procent, medan storstadspressens ökade med 19 procent.
Läsarintäkterna från tryckta dagstidningar har minskat varje kvartal sedan fjärde kvartalet 2022.
Dagstidningarna blir mer och mer beroende av läsarintäkter i takt med att annonsintäkterna faller. Förra året minskade annonsintäkterna för medier med journalistiskt innehåll med 20 procent, vilket var det största raset sedan IRM började mäta. Det framgår av rapporten ”Annonsörerna byter spelplan – överlever journalistiken?” som släpptes förra veckan.