Gå direkt till textinnehållet
Brit Stakston

Brit Stakston: ”X är Republikanernas intranät – vad har den fria pressen där att göra?”

Dagens Nyheter är ett av flera medier som slutar publicera på X efter det amerikanska presidentvalet. Samtidigt ökar tillströmningen till Bluesky – men sociala medier-experten Brit Stakston tror inte att Bluesky kan bli det nya journalisttwitter.

Dagens Nyheter kommer att sluta publicera på X efter det amerikanska presidentvalet. Det uppger chefredaktören Peter Wolodarski i en intervju i DN.

”Sedan Elon Musk tog över har plattformen alltmer smält samman med hans egna och Donald Trumps politiska ambitioner, samtidigt som klimatet på X blivit mer hårt och extremt. Därför kommer vi för närvarande inte att publicera något där från våra officiella konton”, säger Peter Wolodarski till den egna tidningen.

I veckan har brittiska The Guardian och spanska La Vanguardia meddelat att de överger X.

Annons Annons

Samtidigt överger amerikanska liberaler X för konkurrenten Bluesky i stor omfattning i USA, rapporterar Washington Post. Bluesky har fått över tre miljoner nya användare den senaste veckan,  och hade på fredagseftermiddagen 16,7 miljoner användare. Metas Threads är avsevärt större och växer snabbare än Bluesky men erbjuder en helt annan upplevelse. Nieman Lab uppger att flera analytiker tror att Bluesky skulle kunna bli det nya ”journalisttwitter”, men sociala medier-experten Brit Stakston är tveksam.

– Det som gjorde Twitter till en unik plattform för journalister en gång i tiden var att medborgarrösterna syntes. Det var det ultimata digitala torget för journalister att snoka runt på. Bluesky har inte medborgarrösterna, säger Brit Stakston.

Varför tror du att flera medier lämnar X nu efter presidentvalet?

– X är Republikanernas intranät – vad har den fria pressen där att göra? Det här har bubblat ända sedan Elon Musk köpte Twitter. Det första som hände var att flera stora annonsörer lämnade plattformen: Ford, Disney och Apple bland andra, eftersom man inte vill ha sina varumärken exponerade i ett högerextremt sammanhang. I Fords fall handlade det förstås också om att Twitter plötsligt ägdes av en konkurrerande biltillverkare.

– På samma sätt bör etablerade medier som ser den fria pressen som en viktig del av demokratin fundera över om man vill skänka legitimitet till en plattform som spyr ut förakt för demokratin, som misskrediterar medier, sprider desinformation, försöker krossa oppositionen och som ägs av en person som behandlar demokratin som en startup, och som man inte alltid vet om han är bot, människa eller troll.

Men X har varit så ganska länge, varför tror du att medier lämnar först nu?

– Några har ju lämnat tidigare: Sveriges Radio till exempel. Men X har haft en unik position i skarpa nyhetslägen, oavsett om det handlar om en jordbävning i Turkiet eller en masskjutning på en skola, eller en brand. Under rätt tagg har det inte spelat någon roll vem du är eller vilka följare du har, du har kunnat nå ut på X. Du har kunnat hitta journalister och journalister har kunnat hitta dig. Men det är ganska osunt om man som journalist idag har samma relation till X som man en gång i tiden hade till Twitter. X är en plattform som är helt algoritmstyrd utifrån vissa egenintressen, och som driver och fördjupar polariseringen genom desinformation.

Kommentarer

2 svar till ”Brit Stakston: ”X är Republikanernas intranät – vad har den fria pressen där att göra?””

  1. Av; Den sociala medier-experten Brit Stakston frågan ”vad har den fria pressen där att göra, utgör motfråga.
    Vad är namnet/namnen på den benämnda fria pressen – i Sverige?
    Mvh. Therese Angelique.

  2. Lite missvisande artikel

    Det står att tex Disney och Apple slutat att annonsera på X, men dessa och de flesta andra stora bolag som bojkottat X har efter presidentvalet beslutat att åter annonsera på X.

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Fler avsnitt