Café ökar stort men kändistidningar tappar
Kändistidningarna backar och detsamma gör många motortidningar tillsammans med Filter och Offside. Men Café ökar stort. Det är några av trenderna i TS-mätningen över tidskrifternas upplaga.
Bland tidskrifterna fortsätter den tidigare raketen Magasinet Filter att minska 2015. Den här gången minskade de sin upplaga med 9,5 procent. Systertidningen Offsides upplagetapp landar på minus 14,1 procent.
Fler förlorare i TS-mätningen hittar vi bland kändistidningarna. Aller Medias Hänt i Veckan backar med 4,7 procent och har nu en upplaga på 82 300. Hänt Extra backar med 2,7 procent till 117 400 ex. Svensk Damtidning ökar dock med 5,2 procent och hade förra året 144 700 exemplar.
Bland tjejtidningarnas backar Chic kraftigt med över 19 procent till 20 200 ex, även konkurrenten Elle backar med 6,7 procent medan Plaza Kvinna backar 5,4 procent. Styleby backar också med 4,2 procent. Vecko-Revyn fortsätter tappa (-12.8) och har nu 35 400 i upplaga.
Bland motortidningarna går det också tungt. Bilsport backar med 9,7 procent till 17 700. Bilsport Classic går samma väg och backar med 6,3 procent medan Motorföraren tappar hela 16 procent ned till 24 600 ex. Bil & Verkstad är en jättevinnare med sin ökning på 99,4 procent till sina 33 500 ex.
Hälsotidningarna visar upp ett blandat resultat. Bland de som tappar hittar vi Hälsa som tappar 9 procent till 33 500, Topphälsa som backar 5,5 procent och Aktiv träning som backar hela 15 procent till 17 600. Vinnare finns det dock också, eftersom Runners World ökar med 3,3 procent till 34 700 ex och även Må Bra ökar med 1,1 procent och har nu en upplaga på 70 100.
Andra vinnare i tidskriftsegmentet är exempelvis Gods & Gårdar som ökar med 4,9 procent till 19 400. Även Hem & Antik (+2) som nu har 25 700 ex. Jakt och fisketidningarna har också sina tydliga vinnare. Där ökar Svensk Jakt med 3,4 procent och Svensk Fiske med hela 5,7 procent. En annan stor vinnare är tidningen Café som ökar med hela 26 procent och har nu 26 200 i upplaga.