Chefredaktörer på besök Svensk öppenhet exotisk för ryssar
Ritar ni sidorna på papper först? Hur vet ni att tidningen kommer fram till hushållen? Hur mycket tjänar ni? Så frågade ryska chefredaktörer som besökte Sverige i mars.
Ritar ni sidorna på papper först? Hur vet ni att tidningen kommer fram till hushållen? Hur mycket tjänar ni? Så frågade ryska chefredaktörer som besökte Sverige i mars.
Ryssarna besökte bland andra Hubo Press, som ger ut seriösa gratistidningar i södra Storstockholm, Svenska Dagbladet, Södermanlands Nyheter, Radio Sörmland, Dagens Nyheter och Radio Swedens ryskspråkiga redaktion.
Det var andra gången som Fojo håller i kompetensutveckling av ryska chefredaktörer.
Valentina Procharova, som för sex månader sen blev chefredaktör för den nya IT-tidningen Hej Internet i S:t Petersburg, är en av tolv ryska chefredaktörer som nyligen besökte Sverige.
Hon konstaterar att den svenska öppenheten är inbyggd i samhällssystemet. I Ryssland råder i och för sig en sorts öppenhet i dag, men den är inte reglerad, utan tar sig formen av spontana utbrott.
– Ryssland är på väg mot demokrati och öppenhet, säger hon. Man kan i princip vara öppen, men det är osäkert hur långt man kan gå. Det måste även finnas etiska ramar.
Öppenhet och demokrati är ändå fortfarande något främmande och ovant för ryssarna. Den svenska offentlighetsprincipen framstår för dem än så länge som en exotisk abstraktion.
Det går inte att genomföra förändringar på tidningar utan att cheferna är med på noterna, anser Christina Fagerström, som lett studiebesöket i Fojos regi. Men hon får inget självklart gehör för den tanken hos de gästande chefredaktörerna.
Om samhället blir så genomlyst kommer öppenheten också att omfatta medierna, resonerar de. Men Christina Fagerström tycker att de ryska medierna själva borde ta initiativ i den riktningen.
– Vår tidning är auktoritärt styrd, säger Valentina Procharova. Jag skulle vilja skapa ett öppnare klimat, men tidningens ägare står över mig och jag måste underordna mig. Men jag ska försöka få mina överordnade att öppna sig mer för dialog. Själv ska jag försöka delegera fler uppgifter till anställda.
Då och då kommer rapporter om att ryska journalister hotas och utsätts för våld. Valentina Procharova har en något förvånande kommentar till det.
– De som blir hotade är de som vill skapa sig ett namn eller som är dumma. En intelligent journalist kan förmedla kritik mellan raderna. Hur man jobbar beror mycket på vem man har bakom ryggen. Jag efterlyser ryska reportrar som inte bara är ute efter att bli ett namn eller att tjäna pengar, utan som vill kämpa för andra.
Enligt Christina Fagerström jobbar ryska journalister ofta under knappa förhållanden men har höga ambitioner. De tänker inte heller på tidningar som en ekonomisk produkt.
– Ekonomin är ett problem, säger Valentina Procharova. Tidningarna i S:t Petersburg har det svårt med finansieringen och den ekonomiska överlevnaden. Hos oss finns inget presstöd.
För att sätta sig in i skötseln av tidningar som företag har chefredaktörerna därför – förutom journalistik – också studerat ledarskap, management, marknadsföring och försäljning.
De har även diskuterat feedback, former för hur man kan ge och ta beröm och kritik, studerat hur svenska redaktioner fungerar och är organiserade. Och de har diskuterat med kolleger om hur arbetsmiljön kan främja kreativitet och trivsel.
De ryska tidningarna är mer sensationsinriktade än de svenska. Valentina Procharova tar ett exempel som under hennes besök här uppmärksammats också i svensk press: nyheten om en minister som ertappats med prostituerade. I Ryssland publiceras sånt som ett led i det politiska spelet.
– Det blir alltmer uppenbart att de flesta politiker samlar på komprometterande och nedsättande uppgifter om sina motståndare, uppgifter som de kan använda under valkampanjer. Medierna blir mer och mer indragna i politiska kampanjer.
Vad är hennes intryck av svenska medier?
– Jag har särskilt följt svensk TV eftersom jag själv jobbat på TV. Tyvärr har jag inte sett mycket om Ryssland, annat än om skandalen med politikern. Jag är patriot och vill gärna att svensk TV visar något positivt från vårt land.