Coronabevakningen driver trafik men skrämmer annonsörer i USA
Allt fler mediehus i USA öppnar sina betalväggar för coronabevakningen. Ett analysföretag har mätt så mycket som 30-procentiga ökningar av antalet sidvisningar för medierna.
I Sverige finns det tidningshus, framför allt i början av coronapandemins framfart i världen, som har fått kritik för att de låst vissa artiklar i ämnet. I USA finns nu samma diskussion, skriver amerikanska Digiday.
Intresset för nyheter om corona har inte helt oväntat varit mycket stort även i USA. Analysföretaget Parse.ly har mätt upp till 30-procentiga uppgångar i antal sidvisningar – jämfört med samma period året innan. De mäter trafiken hos över 3 000 medier, bland andra The Wall Street Journal, Bloomberg och NBC, skriver Vox.
När det gäller annonsintäkterna finns det dock rapporter att annonsörer backar från att synas i samband med corona-innehåll, eftersom man är väldigt försiktig med att förknippas med det.
Flera publicister, som The Wall Street Journal, har redan undantagit sin coronabevakning från betalväggen, och på flera andra tidningssajter ligger de även öppna för användare som har överstigit antalet gratis-artiklar per månad.
The New York Times resonerar lite annorlunda. Där måste användarna fortfarande registrera sig med sina användaruppgifter även om coronabevakningen inte är inlåst.
För prenumerationsaffären på The Atlantic har coronabevakningen varit gynnsam. Sedan de ställde om sin redaktion att fokusera på coronabevakningen för cirka två veckor sedan, har tidningen haft sin bästa vecka någonsin, sett till antalet nya prenumeranter. Detta trots att coronabevakningen inte ligger bakom betalvägg.