Gå direkt till textinnehållet

Corren skrotar kultur- och nöjesredaktörerna: ”Behöver vara flexibla”

Allmänreportrar ska framöver bevaka kultur och nöje i Linköping, när de dedikerade redaktörerna försvinner. Kulturredaktören Erik Jersenius har sagt upp sig efter omorganisationen, som enligt chefredaktören ska göra tidningen mer flexibel. 

Östgöta Correspondentens två tjänster som kultur- respektive nöjesredaktör förvandlas till reportertjänster på Linköpingsredaktionen. Därmed finns det inte längre någon som specifikt bevakar kultur och nöje. Frågorna ska i stället ingå i allmänreportrarnas bevakningsområde. 

Kulturredaktör på Corren fram till omorganisationen var Erik Jersenius (bilden). Han har nu sagt upp sig, vilket han själv skriver om på sin Facebook-sida. Han rekryterades från VLT till en roll som nyhetschef för både Corren och koncernkollegan NT för drygt två år sedan. Sedan en omorganisation för drygt ett år sedan har han varit kulturredaktör på Corren. 

– Det uppdrag jag skulle få nu ligger för långt ifrån det jag rekryterades för. Jag vill jobba specialiserat med kulturjournalistik, säger han till Journalisten om varför han lämnar tidningen.                                              

Annons Annons

Correns chefredaktör Christer Kustvik säger att omorganisationen ska frigöra resurser för att fokusera på de mest brännande frågorna i kommunen.

– Vi ska inte sluta med lokal kulturjournalistik. Det här handlar om att vi gör en omorganisation för att skapa en reportergrupp som snabbt kan mobilisera resurser efter det ämne som vi ser är mest aktuellt för dagen. En redaktion av Correns storlek måste vara så pass flexibel att reportrarna skriver om flera ämnen, säger han. 

Corren har haft ett uppsving i den digitala trafiken under det senaste året. Enligt senaste Orvestomätningen ökade trafiken till sajten kraftigt. Omorganisationen är ett steg i ett ökat fokus digitalt, säger Christer Kustvik. 

– Vi känner oss väldigt peppade av den utvecklingen. Vi går ju mot en helt digital tillvaro och där gäller det att skapa en engagerande lokaljournalistik så att vi fortsätter vara relevanta – annars kommer vi inte att överleva. Det är därför vi gör den här organisationsförändringen, för att kunna vara så bra som möjligt varje dag, säger han.

Christer Kustvik framhåller att de under året haft flera kulturnyheter som fått stor uppmärksamhet, såsom frågan om musikklassernas nedläggning i staden och en debatt om det lokala kulturhuset Skylten. 

– Det fick Lars Winnerbäck att delta med en debattartikel, och vi har haft flera andra sådana frågor. Så det här handlar inte om att sluta göra kulturjournalistik, utan om flexibilitet på redaktionen, säger han.

Men finns det inte en risk att kultur- och nöjesfrågorna tappas bort när de ska konkurrera med allt annat som händer?
– Det är en risk i allt vi gör – att vi inte lyckas hålla koll på allt perfekt. Men det gäller alla ämnen och är något vi måste ta oss an. När vi inte har specialroller för dessa områden så ställer det högre krav på nyhetsledning och reportrarna. Vi kommer såklart ha reportrar som skriver extra mycket om de här områdena, men som kan skriva om fler frågor än bara dem, säger han. 

Förra året beslutade Bonnier News att tidningens fyra titlar i Hälsingland inte längre skulle ha en kulturredaktör, vilket väckte kritik från kulturskapare.  

                 

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt